رئیس اتاق ایران: ضرورت هم‌صدایی و هم‌گرایی اتاق های ایران در مواجهه با مسائل اقتصادی کشور

رئیس اتاق  ایران: ضرورت هم‌صدایی و هم‌گرایی اتاق های ایران در مواجهه با مسائل اقتصادی کشور
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 23 ارديبهشت 1397

 

 

روسای اتاق های بازرگانی ایران در شهر مشهد گردهم آمدند و پیرامون چالش های اقتصادی کشورمان، با محوریت نوسانات ارزی و تبعات آن برای فعالیت‌های اقتصادی به بحث و بررسی پرداختند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در بخشی از این نشست با اشاره به چالش های اقتصادی پیش روی اقتصاد کشورمان در این برهه از زمان و تحولات سیاسی با محوریت برجام، متذکر شد: در بحبوحه مسئله مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد، سیر خروشان افزایش نقدینگی در کشور است که تدبیری برای مهار آن صورت نگرفته است. بررسی ها نشان می دهد که میزان نقدینگی در کشور تا پایان دیماه سال گذشته، 1463هزار میلیارد تومان بوده است. از این میان، حجم پول 180 هزار و 160 میلیارد تومان و حجم شبه پول 1282 هزار و 960 میلیارد تومان برآورد شده است. حال سوال اینجاست که باید با این کوه بزرگ چه کنیم؟

وی تاکید کرد: حاصل اصلی تداوم این بحث، به گروگان گرفتن اقتصاد ایران در سال های اخیر و نابودی تولید در سال های آتی خواهد بود.

وی از تجارب ایران در موضوع چالش های ارزی طی سالیان گذشته گفت و یادآور شد: ما در سال های 1372 و 1391، مشابه این شرایط را از سر گذراندیم؛ البته شرایط امروز قدری فرق   می کند و در مجموع وضعیت امروز ما «تکرار اشتباه» تلقی می شود و این به واقع برای آنچه که تجربه می کنیم، تعبیر درستی می باشد.

*تشکیل کمیته ارزی در اتاق ایران

شافعی به تشکیل کمیته ارزی در اتاق بازرگانی ایران به موازات اوج گرفتن نوسانات و چالش ها در این بخش اشاره کرد و گفت: متاسفانه دولت در بزنگاه های خاص اقتصادی نظیر آنچه در حوزه ارزی تجربه می کنیم، از بخش خصوصی نظرخواهی ننمود و رویه های مدنظر خود را پیش برد.

وی بیان کرد: کمیته ارزی جلساتی با بدنه دولت، بانک مرکزی و مجلس داشت و حتی نظرات و جمع بندی های آن مورد تایید جمعی از نمایندگان مجلس قرار گرفت و مقرر شد به واسطه اهمیت و حساسیت موضوع، هر دو هفته یک بار با وکلای مردم جلساتی داشته و مباحث این حوزه را بررسی کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: شرایط حاکم بر بدنه اقتصادی کشور به افزایش ضریب بی اعتمادی و نااطمینانی و همچنین خروج عظیم سرمایه ها منجر خواهد شد. تک نرخی شدن ارز با رقم تعیینی 4هزار و 200تومان از سوی دولت، تقاضا را برای دریافت ارز تا حد زیادی افزایش داده و مشکلات متعددی را رقم زده است.

وی اذعان کرد: عده ای از فعالان اقتصادی تاکید دارند که اتاق بازرگانی باید نسبت به رویه های موجود واکنش لازم را صورت دهد، این اتفاق مورد تاکید ما نیز هست و پیگیری می شود اما در چارچوب منطقی خود.

شافعی  از اعضای هیات نمایندگان اتاق خواست تا به ظرفیت کمیته ارزی اتاق توجه ویژه داشته باشند و در ارائه آرا و نظراتشان، همراهی لازم را صورت دهند.

این مقام مسئول در اتاق ایران تاکید کرد: در حال حاضر بیش از هر زمان دیگر نیاز داریم تا در مجامع بین المللی حضور موثری داشته باشیم و به ویژه ارتباطات خودرا با همسایگانمان توسعه ببخشیم. تنها راهی که می تواند به خنثی سازی چالش های بین المللی حول موضوع ایران کمک کند، تنش زدایی در روابط کشورمان است.

شافعی همچنین خواستار همگرایی و همصدایی اتاق های ایران در برخورد با مسائل اقتصادی روز ایران شد.

*دولت منابع محدودش را مدیریت کند

محمدرضا انصاری، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران که مسئولیت راهبری کمیته ارزی اتاق بازرگانی بر عهده  او گذاشته شده است نیز در خصوص اقدامات صورت گرفته در چارچوب این ساختار، بیان کرد: بعد از صعود غیرعادی ارز در بازار داخلی، بنا به تصمیم و دستور ریاست اتاق این کمیته تشکیل گردید و تاکنون قریب به 45ساعت جلسات تخصصی با کارشناسان داخلی و خارجی اتاق داشته ایم و آرای صاحبنظران در این رابطه جمع بندی شده است.

وی ادامه داد:تلاش کردیم تا دستورالعملی 29ماده ای که در حوزه ارزی ارائه شده است را اصلاح نماییم اما به واسطه نواقص متعددی که بر این بحث وارد بود، حل و فصل این موضوع ممکن نشد.

وی به جلسات متعددی اشاره کرد که حول این موضوع در سطوح مختلف دولتی، بانک مرکزی و مجلس برگزار شده است و خاطر نشان کرد: در گفتگوهایی که با بدنه دولت داشتیم، به نظر می رسید این ساختار به شدت امیدوار است که با تعیین نرخ 4هزار و 200تومان قادر به کنترل بازار و عرضه و تقاضا باشد و این اشتباه بود چون در بیرون، ارز راه خود را پیش گرفت و شرایط دیگری رقم خورد. از طرفی بازار نشان داد که قابل کنترل نیست و حتی برخوردهای صورت گرفته نیز نهایتا مراکز آن را به دیگر نقاط شهر منتقل کرد.

وی ماحصل تلاش های کمیته مذکور را تدوین بیانیه ای دانست که آرا و نظرات بخش خصوصی را شفاف و صریح در موضوعات ارزی مطرح می کند.

انصاری در عین حال گفت: مقرر بود بیانیه در گردهمایی اعضای هیات نمایندگان اتاق های ایران قرائت شود اما با توجه به اتفاقات سیاسی اخیر به ویژه خروج آمریکا از برجام، باید          تحلیل هایمان را مورد بازنگری و ارتقا قرار دهیم.

وی خاطر نشان کرد: ضرورت دارد دولت فعلا منابع به شدت محدود خود را کنترل و مدیریت کند.

*بیم تقلب در بازار ارز

مسعود خوانساری نایب رئیس اتاق ایران نیز در بخشی از این نشست گفت: دیدگاهی قبل و بعد از انقلاب حاکم بود که افزایش قیمت ارز را معادل به چالش کشیده شدن شرافت کشور می دانست. این مسئله یکی از عوامل عقب ماندگی اقتصاد ماست که باعث شده تا ارز به تناسب وضعیت اقتصاد ما رشد پیدا نکند.

وی مشکل دیگر را نبود ظرفیت برای جابه جایی اسکناس دانست و متذکر شد: متاسفانه رویکرد دولت برای کنترل قیمت ارز در نرخ4هزار و 200تومان ممکن نیست و در حال حاضر شاهد رشد چشمگیر تقاضا هستیم و بیم تقلب نیز در این بخش می رود. افزایش تقاضا برای کارت های بازرگانی نگرانی هایی را در این بخش شکل داده است.

او حذف شبکه صرافی از بازار ارز را عامل دیگری برای پیچیده شدن شرایط موجود دانست و عنوان کرد: صرافی های ما در سال های گذشته ارتباطاتی را در کشورهای مختلف ایجاد کرده بودند اما شبکه بانکی اطلاعات و ارتباطات کافی را برای جایگزینی این بخش ندارد.

 این گزارش حاکیست در این نشست روسای اتاق های ایران دغدغه های خود را در موضوع ارز و سیاست های ناکارآمد دولت در این رابطه بیان کرده و مصادیقی از مشکلات و چالش های بخش های اقتصادی استان خود را بیان نمودند. آن ها خواستار توجه جدی دولت به نقش و ظرفیت بخش خصوصی در این حوزه شدند و بر اهمیت نظرخواهی از اتاق های ایران در موضوعات اقتصادی، تاکید کردند.

گفتنی است؛ دستور کار دیگر این نشست به بحث اصلاح آیین نامه کارت بازرگانی اختصاص داشت. سیاست های فعلی به استناد قانون سال 74 اعمال می شود اما آیین نامه ای برای بازنگری در چارچوب این بحث تدوین شده که قرار است در جمع اعضای هیات نمایندگان اتاق های ایران به رای گذاشته شود.

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی