رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران : ما در مسایل ارزی اخیر چند پیشنهاد مهم به دولت داد ه ایم

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران : ما در مسایل ارزی اخیر چند پیشنهاد مهم به دولت داد ه ایم
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 23 ارديبهشت 1397

اوضاع صنعت خوب نیست در سال های گذشته بحث تحریم را داشتیم بعد از تحریم که برجام اتفاق افتاد خیلی حادثه خاصی در رابطه با رفع موانع برای ارتباط با خارج رخ نداده است. اکنون هم که مجدد وارد یک تحریم جدید خواهیم شد؛ بنابراین نگرانی ها صد چندان می شود.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران در گفتگو با خبرنگار ما در حاشیه اجلاس هیات نمایندگان سراسر کشور در مشهد، ضمن بیان مطلب فوق افزود: یکی از وظایف اتاق این است که ما اطلاع رسانی شفافی به مسئولین کشور داشته باشیم  و در این راستا اتاق سعی کرده مجموعه وظایف خود را در قالب اطلاع رسانی شفاف هم از موضع انتقادی، هم از موضع پیشنهادی بیان کند ، ما به مسئولین کشور، وزرا، معاونین رئیس جمهور آمارهایی دادیم و وضع صنعت را برای آنها شفاف بیان کردیم.

وی افزود: سال گذشته که سال اقتصاد مقاومتی و اشتغال و تولید بود اتاق به دولت و مجلس برنامه پیشنهاد داد. امسال که شعار حمایت از کالای ایرانی است من خودم یک کار مطالعاتی و پژوهشی 100 صفحه انجام دادم که هم به هیئت رئیسه اتاق و هم به مجلس و دولت ارائه شده است.

روغنی گلپایگانی با بیان اینکه امسال ما برای حمایت از کالای ایرانی پیشنهادهایی داریم، افزود: مرکز تحقیقات و پژوهش و کمیته هایی که به طور تخصصی داخل اتاق تشکیل می شوند این وظیفه را دائما دنبال می کنند؛ مثلا در جریان نوسانات و بحران ارزی کمیته ای در اتاق تشکیل شد به نام کمیته ارزی. من هم عضو آن کمیته بودم در حضور آقای رئیس جمهور، معاون اول، وزرای محترم و نمایندگان محترم مجلس، اتاق به طور مشخص پیشنهاداتی ارائه داد بنابراین در رابطه با هر اتفاق و رخدادی که در کشور می افتد اتاق برنامه داشته و آن را ارائه می دهد. دیگر به قوه مجریه کشور برمی گردد که این کار را می توانند انجام بدهند یا نه.

وی ادامه داد: مثلا در رابطه با موضوع ارز به دولت پیشنهاد دادیم وقتی شما بخش نامه می دهید و می گویید اگر کسی در بازار ارز، نرخ 4200 تومان را رعایت نکند و هر خرید و فروشی انجام بدهد به منزله قاچاق است، پس ما اصرار داریم شما بازار غیر رسمی را هم رسمی کنید؛ یعنی آنجا محلی باشد که شما بتوانید این خرید و فروش را یک جا سازمان بدهید.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران خاطرنشان ساخت: پیشنهاد بعدی این بوده که خود دولت هم در نقش خریدار و هم در نقش فروشنده ارز ظاهر شود تا بتواند بازار ارز را تنظیم کند. چون دولت صرفا فقط عرضه کننده ارز است و این کار خوبی نیست.

وی پیرامون سایر اقدامات اتاق گفت: اتاق در جریان مشوق های صادراتی نقش مهمی داشت. ضمن اینکه قانون حمایت از فضای کسب و کار مسئولین کشور را ملزم کرده که هر طرحی، پروژه ای و هر قانونی که در کشور می خواهد مصوب شود حتما باید نظر بخش خصوصی را جویا شوند؛ اما اینکه دولت چه درصدی از این مشاوره و پیشنهاد های بخش خصوصی استفاده کند، من خیلی آن را موفق نمی بینم. دولت بنابر مقتضیات خودش، شرایط سیاسی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی تصمیم گیری می کند ولی ما به عنوان اتاق، نگاهمان صرفا نگاه اقتصادی است و سعی می کنیم در چارچوب سیاست های اقتصادی اظهار نظر کنیم.

روغنی گلپایگانی با بیان اینکه اختیارات اتاق فقط جنبه مشاوره دارد و جنبه اجرایی ندارد، افزود: اتاق در 120، 130 تا مجمع حضور دارد که شاید مهم ترین آن شورای ملی پول و اعتبار است ولی صرفا یک رای در مقابل مثلا 12 رای است؛ یعنی رای ما همیشه یک رای بیشتر نیست و این چندان تاثیر گذار نخواهد بود.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در ادامه پیرامون عملکرد اتاق هشتم گفت: اتاق هشتم شرایط خاصی داشت اولا اینکه برجام پذیرفته شده بود بنابراین اتاق نقش بسیار بزرگی می توانست داشته باشد و این نقش را انجام داد. نزدیک به چند هزار گروه های تجاری از سراسر دنیا به ایران آمدند. ریاست اتاق دائما در حال سفر هستند یا در حال پذیرش گرو ه های تجاری خارجی هستند. این یکی از بخش های مهم بود که اتاق ارتباطات خوب و قوی با دنیا برقرار کرد.

وی تاکید کرد: اگر آماری باشد من می توانم به جرات بگویم شاید با حدود 50 درصد از هیات اعزامی کشورها مختلف در این دوره ارتباط برقرار شد. این یکی از دستاوردهای خوب اتاق بود.

روغنی گلپایگانی افزود: یکی دیگر اینکه در فضای کسب و کار و قانون حمایت از تولید، با جدیت قصد داشتیم تا در تصمیمات دولتی تاثیرگذار باشیم ولی به دلیل اینکه یک رای بیشتر نیستیم کمتر موفق بودیم. رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران با بیان اینکه در مجموع اتاق هشتم اتاق نسبتا منسجم تر، آرام تر و با برنامه تری بود، گفت: دوره بلوغ اتاق رسیده است و جوان های وفعالین اقتصادی خوبی در اتاق هستند، ترکیب خود اتاق از هیئت رئیسه، ریاست اتاق، کمیسیون ها، شوراها انصافا انسان های فرهیخته ای هستند.

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی