تسهیل فرایند سرمایه‌گذاری افغانستانی‌ها در خراسان رضوی

نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 18 ارديبهشت 1397

 

شهر ارا:رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی با اشاره به برگزاری جلسه بند «ب» ماده١٢ قانون احکام دائمی برنامه توسعه در استان گفت: بررسی رفع موانع جذب سرمایه‌گذاری خارجی مهم‌ترین دستور کار این جلسه بود. در صورت تحقق اهداف تعیین‌شده، میزان سرمایه‌گذاری خارجی در خراسان رضوی ۵٠ درصد افزایش می‌یابد. علی‌اکبر لبافی با بیان اینکه از سال ١٣٨۴ تاکنون ۵٠ درصد از سرمایه‌گذاری‌های خارجی در استان مربوط به اتباع افغانستان بوده است افزود: در این جلسه موانع و مشکلات ورود سرمایه‌گذاران افغانستانی به استان بررسی شد. وی ادامه داد: اکنون برای اینکه سرمایه‌گذاران خارجی مشمول مشوق‌ها بشوند، باید ٣٠٠ هزار دلار وارد کشور کنند. سرمایه‌گذاران افغانستانی می‌گویند اگر این رقم کمتر شود، بسترهای لازم برای ورود بیشتر سرمایه به خراسان رضوی فراهم می‌شود.
وی با بیان اینکه در کشورهایی مانند ترکیه رقم در‌نظرگرفته‌شده برای برخورداری سرمایه‌گذاران خارجی از مشوق‌ها ١٠٠ هزار دلار است افزود: در جلسه مقرر شد تعیین ورود ١٠٠ هزار دلار سرمایه برای برخورداری از مشوق‌ها پیگیری شود. اگر محقق شود، میزان ورود سرمایه خارجی به خراسان رضوی افزایش چشمگیری خواهد یافت.
رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی با بیان اینکه موضوع تابعیت یکی دیگر از دغدغه‌های سرمایه‌گذاران افغانستانی بود گفت: اکنون برای سرمایه‌گذاران خارجی اقامت سه‌ساله صادر می‌شود. این مسئله نگرانی‌هایی درباره وضعیت خود و خانواده‌شان ایجاد می‌کند. بر این اساس، قرار شد پیگیری شود میزان اقامت سرمایه‌گذاران خارجی به صورت پلکانی و براساس میزان سرمایه‌‌ای که به خراسان رضوی وارد می‌کنند تعیین شود.
لبافی بیان کرد: حل مشکلات دریافت گواهی‌نامه رانندگی و تحصیل فرزندان سرمایه‌گذاران خارجی از دیگر مواردی بود که در جلسه به آن‌ها اشاره شد و مقرر شد پیگیری شوند. وی با بیان اینکه افغانستان یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری استان است گفت: تسهیل روابط تجاری بین خراسان رضوی و افغانستان سبب رونق بیشتر بازارهای صاداراتی استان می‌شود. از این رو، درصددیم با رفع موانع، روابط تجاری و فنی را با کشور همسایه افزایش دهیم.
رئیس دبیرخانه شورای گفت‌‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی تأکید کرد: اگر ورود سرمایه‌گذار خارجی به استان تسهیل شود، اجرای طرح‌‌های توسعه‌ای در مشهد شتاب بیشتری می‌گیرد. کاهش نرخ بیکاری و آسیب‌های اجتماعی از جمله نتایج حاصل از اجرای طرح‌‌‌های توسعه‌ای در مشهد است.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی