رئیس اتاق ایران خطاب به روحانی صدای شما رساست اما انگار اطرافیان آن را نمی‌شنوند

نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 18 ارديبهشت 1397

 

رئیس اتاق ایران خطاب به رئیس جمهور گفت: دولت باید توسعه‌گرا و با تکیه بر دیدگاه‌های کارشناسی به دنبال تبلور اهداف بلندمدت باشد، در این مورد شما صدای رسایی دارید اما انگار افراد اطرافتان صدای شما را نمی‌شنوند.


به گزارش ایسنا، غلامحسین شافعی در شورای اداری استان خراسان رضوی که با حضور رئیس‌جمهور در مجتمع سپید مشهد برگزار شد، اظهار کرد: آقای رئیس جمهور سال‌ها واژه حمایت در مورد برخی از صنایع و بخش تولیدی کشور به کار گرفته شده اما نتایجی که در گذشته در عمل از آن حاصل شده، هیچگاه مطلوب نبوده است.
 
شافعی عنوان کرد: امروز بحث حمایت از کالای ایرانی را می‌توان از دو منظر عرضه و تقاصا مورد بررسی قرار داد، خرید کالای ایرانی توسط مردم و نهادهای دولتی، بحث حمایت از منظر تقاضا و انواع اصلاحات و بسترسازی نهادی به اعطای مشوق‌های مستقیم به بخش تولید از قبیل کاهش مالیات، افزایش یارانه‌های بخش تولید، اعطای تسهیلات با بهره‌های مناسب و سایر موارد از منظر عرضه است.

وی ادامه داد: رشد مشکلات موجود در بخش تولید کالا در کشور براساس اولویت نه از طرف تقاضا بلکه از طرف عرضه در کشور است که نگاه امروز در بسیاری از موارد حتی در مورد تصمیم‌سازان برعکس شده، بنابراین لازم است که نقش مصرف‌کنندگان و تصمیم‌گیران کشور در خصوص حمایت از کالای ایرانی از یکدیگر تفکیک شود و حمایت باید زمان‌بندی شده و مشهود باشد.

رئیس اتاق ایران با اشاره به اینکه حمایت دائمی منجر به عدم رقابتی شدن کالای ایرانی و گسترش رانت‌ها است، تصریح کرد: تا زمانی که قوای سه‌گانه نقش خود را در جهت بسترسازی و رقابت‌پذیری به درستی ایفا نکنند، نمی‌توان مردم را برای مصرف کالای خارجی ارزان و باکیفیت بالا مورد سرزنش قرار دارد. اصل تمرکز ایجاب می‌کند که بر اهداف متمرکز شویم و از تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های نهادها و سازمان‌های مختلفی که حاضر به پرداخت سهم واقعی خود در جامعه نبوده و لزوما پاسخگو نیستند، کاملا اجتناب کنیم و تمرکز و همراهی با دولت را در پیشبرد اهداف کلان کشور ایراد کنیم.

شافعی گفت: در سیاست خارجی همزیستی مسالمت‌آمیز، تنش‌زدایی، اعتمادسازی و همه‌جانبه‌گرایی در سطح منطقه‌ای و جهانی می‌تواند تامین‌کننده سایر اهداف، منافع ملی و ارتقای جایگاه کالای ایرانی باشد. مشارکت بخش خصوصی در کنار دیپلماسی سیاسی امروز به نحو مطلوبی در حال انجام است. دولت باید توسعه‌گرا و با تکیه بر دیدگاه‌های کارشناسی به دنبال تبلور اهداف بلندمدت باشد، در این مورد شما صدای رسایی دارید اما انگار افراد اطرافتان صدای شما را نمی‌شنوند.

 

دولت با تصمیمات دیرهنگام، پشتوانه مردمی را از دست می‌دهد

رئیس ستاد انتخاباتی روحانی در خراسان رضوی نیز خطاب به رئیس جمهور گفت: شرایط شما و فشارهای داخلی و بین‌المللی را درک کرده و بر این باوریم که به نظرات قبلی خود همچنان پایبند هستید. اما برخی از وزرای دولت و برخی مسئولان استانی توان پیگیری این نظرات را نداشته و یا نمی‌خواهند به آن رسیدگی کنند، در واقع منتظر هستند در رابطه با هر مساله‌ای شخص رئیس جمهور موضع‌گیری کند و جریان‌هایی خواسته و ناخواسته امید و اعتماد را هدف گرفته‌اند در حالی که همه از این وضع متضرر می‌شویم و دود آن به چشم همه می‌رود.

حسین امینی ادامه داد: وقتی در سفرهای استانی به افتتاح پروژه‌های بزرگ شما توجه می‌کنیم، خوشحال می‌شویم که کشور به سمت توسعه حرکت دارد ولی وقتی در جامعه به مشکلات مردم می‌نگریم و بیکاری ده‌ها هزار تحصیل‌کرده را نگاه می‌کنیم دلگیر و نگران می‌شویم. مردم استان صحبت‌های شما را در روز 29 اردیبهشت به یاد دارند و امیدواریم شما هم خواسته‌های مردم را به یاد داشته باشید. شما در نخستین جلسه هیات دولت در دور دوم تاکید کردید مدیران عالی را از بین 24 میلیون نفری که به شما رای داده‌اند، انتخاب می‌کنید. امروز یک سال از آن زمان می‌گذرد ولی مدیران کل بیشتر انتصابات را از افرادی انتخاب می‌کنند که نه تنها موافق دولت نبودند، که مخالف آن بودند.
 
رئیس ستاد انتخاباتی روحانی در خراسان رضوی با اشاره به اینکه معاون سیاسی اجتماعی استانداری خراسان رضوی که در دفاع از دولت و تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد سنگ تمام گذاشته و تمام قد از سیاست‌های جنابعالی دفاع می‌کند، مجبور به استعفا می‌شود، گفت: در دور نخست ریاست جمهوری شما خدمات زیادی انجام شد. آیا وقت آن نبود که بررسی شود چرا در شهرها و روستاهای کوچک در دور گذشته جنابعالی بیش از 70 درصد رای آوردید و این دور در این مناطق آرای شما 40 درصد کاهش یافت، آیا اگر کاهش تورم از 40 درصد به کمتر از  15 درصد و یا طرح تحول سلامت به مردم بیان می شد، امکان داشت مردم روستاها و شهرهای کوچک با یک تبلیغ در مورد سند 2030 نظرشان در مورد رئیس جمهور محبوبشان عوض شود؟ سرمایه اصلی انقلاب مردم هستند، شما به جهت تصمیمات دیرهنگام دولت در حال از دست دادن پشتوانه خود هستید و قوای دیگر به شکل دیگری این کار را می کنند.

وی با طرح این پرسش که آیا در مساله تخم مرغ و ارز نمی شد زودتر تصمیم‌گیری کنید، بیان کرد: چرا از رئیس بانک مرکزی درخواست نمی‌کنید پشت پرده ارز را برای مردم توضیح دهد، چرا وزیر اقتصاد به صحنه نمی‌آید و برنامه‌های ارز را برای مردم احصا نمی‌کند، چرا فقط از رئیس جمهور توقع دارند که همه مسائل را بگوید؟

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی