436 طرح در خراسان رضوی به بهره‌برداری رسید

نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 18 ارديبهشت 1397


 

دنیای اقتصاد- 436 طرح اقتصادی و عمرانی با حضور دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به صورت ویدئوکنفرانسی، دوشنبه در خراسان رضوی افتتاح شد.

بهره‌برداری از این طرح‌ها، به صورت ویدئوکنفرانسی در نشست شورای اداری و توسعه خراسان رضوی در محل برج سپید مشهد آغاز شد. استاندار خراسان رضوی در این آیین اعتبار ریالی هزینه شده برای این طرحها را حدود 40 هزار میلیارد ریال بیان کرد.
علیرضا رشیدیان افزود: عمده این طرحها در حوزه‌های عمرانی، کشاورزی، بهداشت و درمان و غیره اجرا شده است.
همچنین علاوه بر طرح‌های آماده بهره‌برداری، عملیات اجرایی 207 طرح استان در جریان سفر ریاست جمهوری در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آغاز شد. مجموع اعتبار ریالی این طرحها سه هزار و 429 میلیارد ریال و ارزی 200 میلیون دلار است.
همچنین در این نشست سه تفاهم‌نامه بین استانداری خراسان رضوی با کمیته امداد امام خمینی، بانک ملی و بانک پارسیان منعقد شد. طبق تفاهم‌نامه با کمیته امداد امام خمینی (ره) مقرر شد تسهیلات برای ایجاد 15 هزار اشتغال روستایی به میزان یکهزار میلیارد تومان اعطا شود.
همچنین طبق تفاهم‌نامه با بانک ملی تسهیلات بانکی برای اجرای 50 طرح توسعه‌ای در استان شامل طرح‌های گردشگری، صنعتی، فولاد، تولید کاغذ، بیمارستان 100تختخوابی و طرح ریلی سرخس در نظر گرفته شد.
در تفاهم‌نامه با بانک پارسیان نیز مقرر شد تسهیلات برای اجرای 8 طرح مهم در بخش‌های معدنی، کنسانتره و غیره تخصیص یابد.

افتتاح رسمی اتصال خط یک و دو  قطارشهری مشهد

همچنین با حضور روحانی، اتصال خط دو به خط یک در ایستگاه شریعتی قطارشهری مشهد روز دوشنبه 17 اردیبهشت ماه به طور رسمی افتتاح شد و با این اتصال، اولین شبکه حمل و نقل ریلی درون شهری در شهر مشهد ایجاد شد.

رئیس جمهور پس از افتتاح ایستگاه شریعتی به عنوان ایستگاه تبادلی خط یک و دو قطارشهری، مسیر ریلی از میدان شریعتی تا ایستگاه میدان سعدی را طی کرد. اعتبار صرف شده برای دو ایستگاهی که با حضور روحانی افتتاح شد، بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان است.

شهردار مشهد در این مراسم به بیان گزارشی از فعالیت مترو مشهد پرداخت و گفت: در حال حاضر روزانه 160 هزار مسافر توسط خطوط قطارشهری مشهد جابه‌جا می‌شود که با اتصال خط دو به خط یک ظرفیت آن چند برابر خواهد شد.
قاسم تقی‌زاده خامسی افزود: خط دو قطارشهری مشهد به طول 14.5 کیلومتر از انتهای بولوار طبرسی شمالی تا بولوار پیروزی در حال ساخت است که تاکنون 10 کیلومتر آن از انتهای بولوار طبرسی شمالی تا میدان شریعتی اجرا شده است.
وی با بیان اینکه در مجموع چهار خط برای قطارشهری مشهد تعریف شده است، عنوان کرد: خط یک قطارشهری به طول 19 کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیل‌آباد اسفند 89 به بهره‌برداری رسید و هم‌اکنون روزانه به طور میانگین 120 هزار نفر در این مسیر جابه‌جا می‌شوند. مسیر توسعه 4.5 کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال 94 به بهره‌برداری رسید و فرایند مسافرگیری آن آغاز شد.
شهردار مشهد اضافه کرد: عملیات حفاری 14.5 کیلومتر خط دو قطارشهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی، بهمن 94 به پایان رسید و اسفند سال 95 مرحله نخست این خط به طول 8 کیلومتر بهره‌برداری شد. اواخر اسفندماه سال گذشته نیز با بهره‌برداری دو کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاه‌های سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی بهره‌برداری شد.
وی ادامه داد: عملیات حفاری خط 3 قطارشهری مشهد نیز به طول 28.5 کیلومتر که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم‌آباد را پوشش می‌دهد از نیمه دوم فروردین سال 95 آغاز شده است.
به گفته تقی‌زاده، مطالعات خط چهارم قطارشهری مشهد نیز که قرار است از خواجه‌ربیع آغاز و با عبور از میدان شهدا با امتداد به سوی حرم مطهر رضوی از ضلع شمالی آن عبور کرده و به قلعه ساختمان و جاده سرخس منتهی شود، در مراحل پایانی قرار دارد.

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی