نسخه وزیر صنعت، معدن و تجارت برای حمایت از کالای ایرانی

نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : شنبه ، 15 ارديبهشت 1397

 

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: نباید دروغ به مردم بگوییم؛ ممکن است در جایی هم از کالای خارجی استفاده شود ولی باید این اراده به وجود آید که از کالای داخلی استفاده کنیم. این اراده باید صادقانه به مردم منتقل شود چراکه امری اثرگذار است.  

 

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، محمد شریعتمداری ظهر امروز در نشستی با فعالان اقتصادی خراسان رضوی در اتاق بازرگانی مشهد اظهار کرد: مساله مهم و اساسی که در این چند روز موجب نگرانی فعالان اقتصادی بوده، مساله ارز است. باید توجه داشت پیش از تصمیم ارزی دولت، نظام ارزی کشور دارای مشکلات واقعی نبود، در واقع کشور 52 میلیارد دلار از محل فروش نفت و بیش از 47 میلیارد دلار از صادرات غیرنفتی درآمد ارزی داشته است. از دیگر سو کل واردات کشور نیز 54 میلیارد دلار بوده و نهایتا مجموعه نیاز خدماتی کشور نیز 15 میلیارد دلار بوده است، این اعداد و ارقام نشان می دهد تراز ارزی کشور مثبت بوده است.

 

وی ادامه داد: اما در بازار ارز اتفاقات دیگری رخ داد که این اتفاقات اقتصادی نبود، در واقع در بازار عدم اطمینانی شکل گرفته بود و برخی فکر می کردند باید سرمایه خود را از کشور خارج کنند، ممکن بود این خروج سرمایه به انبار پولی تبدیل شود که حتی ارز را به نرخ آینده عرضه کند. در هیچ جای دنیا فروش ارز در کنار خیابان ها وجود ندارد و کسی اجازه فروش آن ندارد. کسی نمی تواند در دنیا بدون اینکه منشا خارجی ارز را احصا کند، ارز بفروشد. در واقع همه این مقررات در کشور وجود داشت ولی به درستی اجرا نمی شد.

 

هنر طرح دولت برای کنترل بازار ارز این است که صادرات در یک کاسه معین قرار گیرد

 

شریعتمداری خاطرنشان کرد: در این مدت ارز به صورت شناور و غیرقابل کنترل شده و چند روزی هم صادرات از قبل این وضعیت سودی به دست آورد. در بهمن سال 96 قیمت ارز به همان 4200 تومان رسید ولی از این ماه به بعد قیمت ارز افزایش یافت. براساس محاسبات مختلف، قیمت ارز حول و حوش همین 4200 تومان محاسبه می شد. با این شرایط دولت نیز ارز را با همان قیمت 4200 تومان تامین می کند و امکان تامین ارز برای واردات به کشور نیز از 3 طریق تامین ارز از صرافی های مجاز، صرافی های بانکی و خود بانک ها وجود دارد. 

 

وی گفت: ارز صادراتی نیز تا بهمن سال گذشته 4200 تومان بوده است. حال نیز صادرکنندگان باید بر مبنای همان نرخ ثابت صادرات داشته باشند و نباید ضدیت زیادی با دولت در این زمینه به وجود آید. در واقع هنر طرح دولت برای کنترل بازار ارز این است که صادرات در یک کاسه معین قرار گرفته و برای نیازهای کشور مورد استفاده قرار گیرد. نباید کاسه جمع شدن منابع ارزی از صادرات غیرنفتی و نفتی شکسته شود. در این میان که این قیمت ثابت برای ارز مشخص شده ممکن است مسایل مستحدثه فراوانی در این میان به وجود آید. برای این مسایل نیز کمیته ای 4 نفره راه اندازی شده که مورد به مورد در خصوص مشکلات صادرکنندگان تصمیم گیری خواهد داشت. 

 

اراده استفاده از کالای داخلی باید صادقانه به مردم منتقل شود چون در این صورت اثرگذار خواهد بود

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: اگر قرار است امسال سال حمایت از کالای ایرانی باشد باید از همین چیزی که امروز در اختیار داریم، حمایت کنیم و با همین مملکت را پیش بریم. دولت باید به صورت اجباری و بخش خصوصی به صورت اختیاری در این مسیر گام بردارد. باید در حال حاضر با همین کیفیت کالاهای موجود داخلی را مصرف کرده و به این امر اهتمام جدی داشته باشیم. نباید دروغ به مردم بگوییم؛ ممکن است در جایی هم از کالای خارجی استفاده شود ولی باید این اراده به وجود آید که از کالای داخلی استفاده کنیم. این اراده باید صادقانه به مردم منتقل شود چراکه امری اثرگذار است.  

 

شریعتمداری افزود: در حال حاضر 82 درصد از کالاهای وارداتی کشور کالای واسطه ای و سرمایه ای است. یعنی این کالاها برای تولید مفید است. 18 درصد دیگر نیز اقلام مصرفی نهایی مانند برنج و... است. سایر اقلام نیز میزان خیلی ناچیزی را شامل می شود.

 

وی با بیان اینکه مدیریت واردات امر درستی است ولی نباید این کیسه واردات سوراخ باشد، خاطرنشان کرد: باید هر چه به نظام تجاری ما وارد می شود، از مسیر صحیح خود وارد شود. در مرحله بعد می توان برای موضوعات خاص و مناطق آزاد استثنا قایل شد. راه حل نیز در مرحله اول بستن مرزهای گمرکی و جغرافیایی است. اینگونه می توان از تولید داخلی حمایت کرد. 

 

شریعتمداری در خصوص تسهیلات در نظر گرفته شده در بودجه سال 97 برای نوسازی صنایع کشور عنوان کرد: امسال در بودجه 5000 میلیارد تومان منابع پیش بینی شده تا ما به التفاوت نرخ سود تسهیلات بانکی را برای نوسازی صنعت ایران پرداخت کنیم.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی