در نخستین جلسه کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی خراسان رضوی در سال 97، مطرح شد: در انتظار اتفاقات خوب برای گردشگری داخلی

در نخستین جلسه کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی خراسان رضوی در سال 97، مطرح شد: در انتظار اتفاقات خوب برای گردشگری داخلی
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 04 ارديبهشت 1397

نخستین جلسه کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی خراسان رضوی به بررسی و مرور وضعیت صنعت گردشگری در سال گذشته و برنامه‌های پارلمان بخش خصوصی استان برای سال آینده اختصاص داشت و موضوع اعزام هیات های بازرگانی و تجاری و همچنین برگزاری همایش ها و سمینارهایی در این حوزه، به بحث گذاشته شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق استان با اشاره به اعمال محدودیت ها در سفرهای خارجی به دلیل عوارض خروج از کشور و نوسانات نرخ ارز، گفت: به رغم همه فراز و فرودهایی که در عرصه های مختلف رخ داده است، امیدواریم که اتفاقات خوبی برای گردشگری داخلی در سال جدید رخ دهد و شاهد رونق این بخش باشیم.

محمد قانعی به ارائه گزارش وضعیت گردشگری در فروردین ماه امسال پرداخت و گفت: در نوروز امسال، آمار اشغال هتل ها نسبت به سال گذشته در مجموع حدود 10 تا 15 درصد افزایش یافته است؛ در هفته اول نوروز، میانگین اشغال به 70 تا 75 درصد رسید، در هفته دوم 50 درصد ظرفیت هتل ها پر شد و در حال حاضربه 20 تا 25 درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته در بخش اقامت به ویژه در هتل ها سال خوبی نداشتیم، افزود: پارسال در این زمینه شاهد شرایط نامناسب و کاهش چشمگیری بودیم و امیدواریم امسال آن طور نباشد.

* فعالیت واحدهای اقامتی غیررسمی بیش از هر چیز به گردشگری مشهد صدمه می زند

قانعی اظهار کرد: در نوروز امسال همچون سال های گذشته آمار متناقضی از گردشگران و میزان اقامت آن‌ها داشتیم، به طوری که در نخستین جلسه استاندار با مسئولان دستگاه‌های مرتبط با این بخش، شهردار مشهد به این موضوع که چرا آمارها واقعی نیست اعتراض کرد. متاسفانه روش های علمی برای تعیین آمار نداریم و تردد شمارها در ورودی شهر و فرودگاه و راه آهن مسافران را شمارش می کنند و به دلیل همین آمار نادرست شاهد رشد بی رویه واحدهای اقامتی در مشهد هستیم.

وی درباره تعداد مراکز اقامتی و گنجایش آن ها در سطح استان گفت: 230 هتل با ظرفیت 45هزار نفر در سطح استان وجود دارد که در ایام پیک تا 70 هزار نفر هم گنجایش دارند و ظرفیت مهمان پذیران نیز حدود 50 هزار نفر است. همچنین 645 خانه مسافر دارای مجوز در مشهد با ظرفیت 33 هزار نفر، 9 کمپ شهرداری با ظرفیت 36 هزار نفر، حسینیه ها و بقاع با ظرفیت 20 هزار نفر، 400 واحد زائرسرای دولتی با گنجایش 45 هزار نفر و زائرشهر رضوی با گنجایش 51 هزار نفر در استان وجود دارد.

رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق استان با اشاره به وجود هفت هزار و 917 واحد اقامتی غیرمجاز برای پذیرش گردشگران تصریح کرد: با این آمارها ظرفیت اقامتی مسافران درمشهد به حدود 400 هزار نفر می رسد اما بیشترین ظرفیت را خانه مسافرها و واحدهای اقامتی غیرمجاز به سوی خود جلب کرده اند و آنچه بیش از هر چیزی به بخش اقامت مسافران و حتی حوزه گردشگری شهر مشهد صدمه می زند، فعالیت واحدهای اقامتی غیررسمی است.

*فعالیت 450 دفتر خدمات مسافرتی رسمی در استان

در ادامه مجید فرقانی، دبیر انجمن صنفی دفاتر مسافرتی خراسان رضوی از فعالیت 450 دفتر مسافرتی رسمی دارای مجوز در استان خبر داد و افزود: این دفاتر با عناوین مختلف و مجوزهای گوناگون فعالیت می کنند و تقریبا به همین تعداد دفاتر غیرمجاز هم وجود دارد که تعدادی از آن ها نماینده اداره حمل و نقل و پایانه ها برای فروش بلیت هستند اما موازی با دفاتر خدمات مسافرتی نیز به فعالیت مشغولند.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته اقدامات زیادی برای ساماندهی این واحدها انجام دادیم اما متاسفانه واکنش مناسبی از سوی سازمان های ذی ربط صورت نگرفته است. در مواجهه با دفاتر غیرمجاز، رویکرد ما حذفی نیست بلکه می خواهیم مجوز بگیرند و فعالیت کنند.

اما در بخش دیگری از این جلسه موضوع سرگردانی و معطلی مسافران خارجی در ترمینال شماره سه فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد مطرح شد که پیش‌تر در آخرین جلسه سال گذشته کمیسیون گردشگری اتاق نیز در این خصوص سخنانی ایراد شده بود.

علی رهبری، نماینده اداره کل فرودگاه های خراسان رضوی در پاسخ به مباحث مطرح شده در این خصوص گفت: در فرودگاه مشهد مسئولان و نمایندگان ارگان های مختلفی شامل نیروهای پلیس، سپاه، اداره گذرنامه، شرکت های هواپیمایی، اداره بهداشت و... حضور دارند و به ارائه خدمات می پردازند و ما به عنوان یک مرجع دولتی باید پاسخگوی دستگاه های نظارتی باشیم. فرودگاه یک نهاد دولتی است و با مواردی که یک نهاد دولتی درگیر آن است، مواجه بوده و باید پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه برای تسریع در امور مربوط به ویزا مسافران خارجی اقدامات خوبی انجام داده ایم، افزود: تعداد پیشخوان های انجام امور ویزا در ورودی پروازهای ترمینال سه این فرودگاه، پنج برابر شده اما ممکن است مسافران در امور مربوط به گمرک معطل شوند.

*برنامه ریزی کمیسیون گردشگری اتاق برای بازاریابی در کشورهای هدف

در ادامه جلسه، سید مسعود منتجبی، عضو کمیسیون و مشاور جامعه هتلداران به تشریح دستور دوم این جلسه پرداخت و گفت: زمستان سال گذشته اتاق بازرگانی از کمیسیون ها درخواست کرد تا در رابطه با برنامه سال 97 و نیز امکان برنامه ریزی برای حضور کمیسیون در هیات ها و نمایشگاه های خارجی بررسی‌ها و اقدامات لازم را به عمل آورند. این موضوع در کمیته تلفیق و کمیسیون گردشگری هم مطرح شد و بازار هدفی برای سال 97 مشخص شد.

وی ادامه داد: در جلسه کمیسیون مقرر شد برای اعزام هیات های تجاری و بازاریابی، کشورهای هندوستان، آذربایجان، چین، اندونزی و بوسنی به عنوان مقاصد هدف مدنظر قرار گیرند و براساس سیاست های کلی استان، برای حضور هیات های تجاری در نمایشگاه های برتر جهانی نیز نمایشگاه های ATM امارات، WTM لندن، نمایشگاهی در برلین، اسپانیا و نمایشگاه تجهیزات هتلداری ترکیه پیشنهاد شد.

منتجبی از کشورهای هندوستان، اندونزی، چین، آذربایجان و بوسنی به عنوان اولویت های پذیرش هیات های تجاری و بازاریابی به استناد مصوبه کمیسیون نام برد و گفت: ترکیه، آلمان و اسپانیا هم می توانند از کشورهایی باشند که امکان برنامه ریزی بر روی آن ها وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه نمایشگاه های تخصصی حوزه گردشگری هم پیشنهاد کمیسیون، حضور در نمایشگاه های اختصاصی همزمان با جام جهانی، نمایشگاه سلامت در عمان، قطر، هلند و لبنان است. در خصوص پاویون های اختصاصی هم پاویون برخی از نمایشگاه های امارات، هلند، اسپانیا و نمایشگاه تجهیزات هتلداری ترکیه مصوب شده است.

عضو کمیسیون جامعه هتلداران ایران از تصویب برگزاری همایش های فصلی در حوزه های تخصصی سلامت، بوم گردی و گردشگری مذهبی و حلال خبر داد و گفت: در سال گذشته در زمینه حضور در نمایشگاه های خارجی و جشنواره ها تجربه ای ناموفق داشتیم و استقبالی از سوی اعضای کمیسیون صورت نگرفت و اصلی ترین بحث ما امروز این است که در زمینه حضور در نمایشگاه های خارجی و برگزاری همایش ها، توقع خود را از کمیسیون و اتاق بازرگانی مطرح کنند.

*شهرداری نباید به موضوع اسکان مسافران ورود کند

نرگس شالچیان، معاون گردشگری و امور زائران شهرداری مشهد نیز از کاهش 30 درصدی ظرفیت اسکان کمپ های اقامتی شهرداری در سال جاری خبر داد و گفت: نگاه ما این است که شهرداری نباید به موضوع اسکان مسافران ورود پیدا کند و در سال های آینده این رقم را به صفر می رسانیم. اما چیزی که برای ما بسیار مهم است ماندگاری سودمند گردشگران در شهر است تا منافعی برای شهر به دنبال داشته باشد و در این زمینه شهرداری باید جشنواره ها و برنامه هایی برای جذب مسافران و گردشگران در ایام غیر پیک داشته باشد.

وی افزود:به عنوان نمونه باید در ماه رمضان جشنواره‌ و رویدادی برای جذب گردشگر داشته باشیم و کسانی که در حوزه اسکان و اقامت مسافران فعالیت می کنند نیز باید آمادگی لازم را برای پذیرش مسافران در آن ایام، فراهم کنند.

هادی رفیعی، معاون پژوهشی- آموزشی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی مشهد نیز گفت: صنعت گردشگری یک زنجیره برای عرضه خدمات مختلف است که شامل اسکان، حمل و نقل، آژانس ها، حوزه سوغات و... می شود و این حوزه ها باید از سوی کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تحت پوشش قرار بگیرند و همه بخش های اثرگذار و یا حتی کوچک و کم رنگ در زمینه گردشگری، در این کمیسیون دیده شوند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی