جلب رضایت برای حمایت

نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 27 فروردين 1397

 

دنیای اقتصاد، زهرا صفدری- در موضوع حمایت از کالای ایرانی، یک پای مهم ماجرا مردم به منزله مشتریان هستند که با خرید تولیدات داخلی می‌توانند در تحقق شعار سال نقشی پررنگ ایفا کنند به همین دلیل توجه به سلایق مشتریان و رضایتمندی آنها از سوی تولیدکنندگان اهمیت بسیار زیادی دارد.

کیفیت مطلوب، کمیت لازم، تحویل به موقع، کارایی بالا، کاربری آسان، عمر منطقی و قیمت معقول از جمله توقعات یک مشتری در هنگام خرید یک کالاست و برآورده شدن این خواسته‌ها منجر به وفاداری مشتری به آن کالا و در نهایت تضمین فروش محصولات آن بنگاه می‌شود.

مشتری‌مدارترین شرکتهای دنیا هم برای ماندگاری بیشتر و کسب سود بالاتر به این کار می‌پردازند زیرا می‌دانند که در غیر این صورت از صفحه روزگار محو خواهند شد و می‌دانند شرکتهای زیادی در گذشته به دلیل بی‌توجهی به خواسته مشتریان خود ورشکست یا تعطیل شده‌اند.

اینکه محصولات ایرانی مشتریان راضی و خشنودی داشته باشند که نه تنها بارها و بارها از کالای داخلی خرید کنند بلکه آن کالاها را به دیگران نیز معرفی کنند و عملا با این کار هزینه جذب مشتریان جدید را به حداقل برسانند، در پیروزی کالاهای ساخت داخل در مقابل اجناس خارجی بازار بسیار موثر است. تولیدکنندگان باید به دنبال جایگاه ویژه‌ای در ذهن مشتریان خود باشند و در لیست اولویت‌های انتخاب آنها قرار بگیرند و یکی از راههای دستیابی به این مهم علاوه بر کیفیت کالا این است که مشتریان نسبت به قیمتها کمترین حساسیت ممکن را داشته باشند.

البته نباید فراموش کرد که مشتریان امروز با مشتریان سالهای گذشته تفاوت‌هایی دارند؛ مشتریان امروز به دلیل دسترسی به منابع اطلاعاتی فراوان به خصوص اینترنت، اطلاعات زیادی نسبت به آنچه می‌خرند دارند آنها معمولا قبل از خرید به میزان زیادی نسبت به محصول و یا خدمت مورد نظرشان تحقیق می‌کنند و لازم است تولیدکنندگان در این زمینه دقت داشته باشنددقت داشته باشند و محصولات خود و مزایایش را به خوبی به مردم معرفی کنند و نسبت به رقبای خارجی نیز شناخت کافی پیدا کنند تا بتوانند پاسخگوی سوالات مشتریان خود باشند. مشتریان امروزی سلائق مختلف و متنوعی دارند و این وظیفه تولیدکنندگان را سنگین‌تر می‌کند.

مصرف کالاهای استاندارد، راهی مطمئن در حمایت از کالای ایرانی

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی با اشاره به کیفیت کالا به عنوان یکی از مهمترین فاکتورهای مدنظر مصرف کنندگان، می‌گوید: کیفیت مباحثی پیرامون خود دارد که اولین مورد آن رعایت استانداردهاست؛ یعنی حداقل شاخصها و ویژگیهایی که برای کیفیت یک کالا مطرح است را در تدوین استانداردها مشخص می‌کنند و علامت استاندارد به مصرف کننده این موضوع را تایید می‌کند که کالای مصرفی‌اش شاخصهای لازم را دارا است.

علیرضا جمیع می‌افزاید: این موضوع برای صادرات کالاهای داخلی ما نیز مدنظر است و در بازارهای خارجی باید رقابتی با کالاهای ساخت کشور هدف یا دیگر کشورها داشته باشد که استاندارد در این میان تاثیر مهمی دارد.

وی با بیان اینکه وظیفه سازمان ملی استاندارد نسبت به شعار سال سنگین است و بر رعایت استانداردها از سوی تولیدکنندگان تاکید داریم، تصریح می‌کند: در زمینه استاندارد دو گروه کالا وجود دارد؛ گروهی که مشمول استاندارد اجباری است و فرایند تولیدش مورد ارزیابی قرار می‌گیرد تا بتواند پروانه و گواهی استاندارد را دریافت کند. در این راستا تنها هزار قلم از کل کالاهای کشور مشمول استاندارد اجباری‌اند.

جمیع ادامه می‌دهد: تاکید ما به تولیدکنندگان کالاهایی که در زمره هزار قلم کالای استاندارد اجباری نیستند این است که استانداردهای تشویقی یا اختیاری را برای کالاهای خود دریافت کنند. این موضوع کمک می‌کند که هم در جهت ارتقای کیفیت محصول و خدماتشان اقدام موثری انجام دهند و هم اطمینانی مشابه کالاهای دارای علامت استاندارد برای مصرف کننده به وجود بیاورند.

وی تصریح می‌کند: حدود 15 تا 20 درصد پروانه‌های استاندارد در خراسان رضوی تشویقی هستند و توصیه ما به مردم این است که به سمت خرید این‌گونه کالاها بروند چون کسانی که به صورت اختیاری در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده و با وجود اینکه اجباری در کار نبوده، مسئول کنترل کیفیت و آزمایشگاه در شرکت خود دارند و پروانه کاربرد علامت استاندارد را اخذ کرده‌اند. آنها در جهت ارتقای کیفیت محصول خود تلاش می‌کنند و مردم با خرید کالاهای آنها افرادی را که در این زمینه اقدام کرده‌اند تشویق می‌کنند و سایر تولیدکنندگان هم به این موضوع تشویق می‌شوند.

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی درباره مزایای علامت استاندارد برای مشتریان می‌گوید: اگر مصرف کننده کالای دارای علامت استاندارد را استفاده کند و خسارتی به او وارد شود یا کالا کار خود را به درستی انجام ندهد، مشتری می‌تواند موضوع را به بخش بررسی شکایات اداره کل استاندارد اعلام کند تا بلافاصله هزینه ضرری که در پی مصرف آن محصول متوجه فرد شده، محاسبه شود و تولیدکننده باید آن هزینه را بپردازد.

وی ادامه می‌دهد: کالاهایی که پروانه کاربرد علامت استاندارد دارند و ما آنها را کنترل می‌کنیم اگر شرایط لازم را نداشته باشند پروانه‌شان ابطال و حتی در صورت گرفتن امتیاز منفی بالا خط تولید متوقف می‌شود. بنابراین مردم کالاهای دارای علامت استاندارد را با خیال راحت مصرف و به تولید داخلی کمک کنند این موضوع به ویژه در محصولاتی مانند لوازم آرایشی و بهداشتی و مواد غذایی و مواردی که با ایمنی سروکار دارند، بسیار مهم است زیرا کالاهای خارجی معلوم نیست از مبادی رسمی وارد شده و یا قاچاق و تقلبی است. تاکید ما این است که مردم در این رقم کالاها برای ایمنی و سلامت خودشان به سمت مصرف کالاهای ایرانی دارای اصالت و شناسنامه بروند که مشخص است سازمانی بر آنها نظارت دارد و تولیدشان را کنترل می‌کند.

کاهش مشکلات تولیدکنندگان، پیش‌نیاز رسیدن به رضایت مشتری

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی خراسان رضوی معتقد است برای ایجاد یک رابطه موفق بین صنعتگر و تولیدکننده با مصرف کننده، باید تغییر و تحولات محیطی را در نظر بگیریم؛ بخشی از این تغییرات، تغییر سبک زندگی است و مسلما سبک کنونی با 5 سال پیش متفاوت است. سبک زندگی امروز به سمتی میرود که کارها راحت‌تر، سریعتر، در دسترس‌تر و با زمان کمتر و اطمینان بیشتری انجام شود.

علی شریعتی‌مقدم می‌‎گوید: در سطح بین‌المللی، قاعدتا نوآوری منتج از پیش‌بینی تغییرات سبک زندگی حتی در دهه‌های بعدی تعریف شده و نوآوران و شرکتهایی که در زمینه تحقیق و توسعه فعالیت می‌کنند بسیار قدرتمندند و تولیدکنندگان بخشی از نوآوری محصول خود را از شرکتهای تحقیقاتی خریداری می‌کنند اما متاسفانه این موضوع یعنی تحقیقات بازار و تحقیق درباره سبک زندگی و پیش‌بینی آن در کشور ما چندان تعریف نشده است.

وی می‌افزاید: این بررسی‌ها باید توسط مراکز تحقیقاتی بسیار قوی در بخش خصوصی انجام شود تا در یک فرایند سودآور و رو به جلو فناوری‌ها و ابتکارات خود را به صنعت بفروشند یا صنایع ما در حالتی باشند که بتوانند روی بخش پیش‌برنده توجه به سلیقه و نیاز مشتری سرمایه‌گذاری بیشتری کنند.

مدیرعامل شرکت نوین زعفران خاطرنشان می‌کند: متاسفانه مشکلات سالهای اخیر به دلایل مختلف باعث شد توجه به تولید و صنعت و اقتصاد در عمل نسبت به شعارهای گفته شده کمتر باشد و در بحث کلان اقتصاد، تحولاتی که انتظار داشتیم در صنعت ایجاد شود، محقق نشد؛ کاهش هزینه‌های مالی، بانکی، مالیاتی و هزینه‌های بروکراسی که از موانع اصلی در کشور است و باعث شده تولیدکننده ایرانی نتواند فعالیتش را همزمان با همتای خارجی پیش ببرد، از جمله تحولات مدنظر تولیدکنندگان بود که محقق نشد.

وی با بیان اینکه در بسیاری از موارد تکنولوژی موجود در بخش صنعت در حال پایان بوده یا تاریخ انقضای آن گذشته است، تصریح میکند: به این ترتیب تولیدات چنین صنایعی جنبه برتری خود را برای مصرف کننده از دست داده‌اند.

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی خراسان رضوی تلاش برای نهادینه کردن موضوع صادرات را راهکاری مهم برای داشتن تولیدکنندگانی پیش رو دانسته و میگوید: هر چقدر در بخشهای مختلف، تولیداتی به‌روز در سطح بین المللی داشته باشیم، قاعدتا مصرف کننده داخلی نیز از سلیقه، کیفیت و قیمت آن کالا بهره‌مند خواهد شد و استقبال می‌کند.

وی کاهش مشکلات تولیدکنندگان در سطح کلان اقتصادی را پیش نیاز رسیدن به رضایت مشتری و پیش‌بینی نیازهای او خوانده و تاکید میکند: بدین ترتیب بخش عمده‌ای از محصولات تولیدکنندگان در بازار جهانی به صورت رقابتی در قالب نوآورانه عرضه شده و به فروش می‌رسد.

دمپینگ پوشاک ترک، صنعت نساجی ما را به نابودی می‌کشد

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان مواد اولیه و کالاهای سرمایه‌ای خراسان رضوی نیز با اعتقاد بر اینکه تمام سرمایه یک برند مشتری است، میگوید: اگر تولیدکننده به دنبال موفقیت است باید 90 درصد فکر خود را بر موضوع جلب رضایت مشتری بگذارد و در این زمینه باید قیمت تمام شده، کیفیت کالا، مسائل زیست محیطی و مصرف انرژی و بهداشتی در کالایی که تولید می‌کند، لحاظ شود.

غلامعلی رخصت می‌افزاید: مردم به اندازه درکی که از خرید کالا دارند نسبت به این مسائل توقع دارند؛ تولیدکننده باید شرایط بهداشتی را در تولیداتش رعایت کند و دوام و کیفیت کالا مطلوب باشد و ایمنی و سلامت فرد را به خطر نیاندازد. اینها باعث رضایتمندی مشتری و بارها خرید کردن می‌شود و این موضوع سرمایه‌ای برای یک برند است.

وی یادآور می‌شود: مردم ما اگر کالای خوب ایرانی را ببینند ترجیح بر خرید کالای ایرانی دارند و اگر با درکی که از وضعیت اقتصادی جامعه دارند متوجه کیفیت برابر کالای داخلی و خارجی باشند ترجیح می‌دهند کالای ایرانی را برای توسعه اشتغال و اقتصاد بخرند. البته ما به بعنوان تولیدکننده هم باید کالایی با کیفیت تولید کنیم که قیمت تمام شده‌اش بالا نباشد و این تنها دست تولیدکننده نیست؛ دولت باید فضای کسب و کار را به نوعی فراهم کند که تولیدکننده بتواند در آن فضا تولید موفق داشته باشد.

این صادرکننده نمونه کشوری در سال 95 با اشاره به بهره بانکی 6 درصدی دیگر کشورها و سود 20 درصدی بانک در ایران، اظهار می‌کند:  دراین شرایط از دست تولیدکننده ایرانی کاری ساخته نیست زیرا وقتی به دنبال تغییر تکنولوژی و ماشین‌آلات خود باشد نمی‌تواند با بهره 18 درصد نوسازی کند و تا زمانی که تکنولوژی را به ویژه در حوزه نساجی نوسازی نکنیم، نمیتوانیم کیفیت تولیداتمان را بالا ببریم و با تکنولوژی قدیمی نمی‌توانیم با خارجی‌‎ها رقابت کنیم.

وی تاکید می‌کند: کالایی که امروز از ترکیه وارد ایران می‌شود دمپینگ شده است و دولت ترکیه پشت آنهاست و به نوعی با دمپینگ کالا صنایع نساجی داخل کشور ما را زمین می‌زنند. از طرفی 90 درصد کالاهای موجود در بازار به اسم برندهای معروف ترک قاچاق هست و به هیچ عنوان به صورت قانونی حقوق و سود آن پرداخت نشده و وارد کشور شده و به همین دلیل قیمت تمام شده‌شان پایین است. بعضا کالای ترکی با قیمتی در بازار ما فروخته می‌شود که ما با آن قیمت حتی نمی‌توانیم هزینه مواد اولیه را بپردازیم. دولت ترک برای ما آهنگی شروع کرده که اگر تا 3-4 سال آینده خاموش نشود، صنعت نساجی و پوشاک ایران از بین می‌رود و پس از اضمحلال صنعت نساجی ایران قیمت کالاهای ترک دوبرابر می‌شود.

رخصت خاطرنشان می‌کند: گاهی کالایی که امروز در ایران به عنوان ترک فروخته می‌شود با همین قیمت در آن کشور فروخته نمی‌شود و گران‌تر است. از طرفی برخی از این کالاها بارها در فروشگاه‌های آن کشور حراج شده و اجناس ضایعات 3-4 بار حراج شده و به صورت کیلویی خریداری می‌شود و به کشور ما می‌آید.

وی مدعی است: شاید 70 درصد پوشاکی که از ترکیه به ایران می‌آید ضایعات فروشگاه‌های ترکیه است که پس از دو سه فصل عرضه وقتی به فروش نمی‌رسد بسته بندی شده و توسط ایرانیها خریداری می‌شود و به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی