حمایت از کالای ایرانی در گرو شناسایی مزیت‌های رقابتی و تسهیل فضای کسب‌و‌کار

حمایت از کالای ایرانی در گرو شناسایی مزیت‌های رقابتی و تسهیل فضای کسب‌و‌کار
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 22 فروردين 1397

 

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: حمایت از کالای ایرانی به معنای شناسایی مزیت های رقابتی ما در عرصه تولید داخلی و همچنین تسهیل فضای کسب و کار است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ علی اصغر پور فتح‌الله در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: دولت و سایر نهادهای متولی، در راستای تحقق عنوانسال که «حمایت از کالای ایرانی» است، باید قدم‌های موثری بردارند. گام نخست آنکه، مسئولان و به طور کلی حاکمیت دچار اشتباه در برداشت از عنوان امسال نشوند. هشیار باشند که حمایت از کالای ایرانی به معنای سیاست های شکست خورده خودکفایی در تولید همه کالاها و خدمات نیست. این سیاست ها که در دهه های 60 و70 میلادی در بسیاری از کشورهای جهان سوم مورد استفاده قرار گرفت، به سرعت جای خود را به سیاست های جایگزین داد چرا که منجر به شکل گیری رانت های ویژه برای برخی تولیدکنندگان می شد و بالطبع کاهش بهره وری، صنایع وابسته به دولت و تولید محصولات بی کیفیت را به دنبال داشت.

وی ادامه اداد:حمایت از کالای ایرانی یعنی شناسایی مزیت های رقابتی کشورمان در تولید داخلی، تسهیل فضای کسب و کار و حتی تعریف تعرفه های معقول برای واردات کالای مشابه، تا به پشتوانه آن تولید کننده بتواند خود را برای فرآیندهای تجارت آزاد آماده نماید. اما این حمایت دولتی نیز باید مبتنی بر یک برنامه زمان بندی باشد یعنی مشخص شود که تولیدکننده داخلی طی چه بازه زمانی و براساس چه جدول تعرفه ای از حمایت برخوردار خواهد بود.

* ضرورت گذار از اقتصاد دولتی و شبه دولتی به اقتصاد آزاد

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران متذکر شد: ما 40 سال است خودرو تولید می کنیم و رانت تعرفه خودرو همواره به کمک خودروسازان آمده و نتیجه آن نیز مشخص است اما اگر دولت ها طی یک تعریف اجتماعی با خودروسازان به جمع بندی می رسیدند و سپس طی یک برنامه غیرقابل چانه زنی پیش می رفتند، شاید امروز وضعیت بهتری داشتیم اگر خودروساز بداند طی یک فرایند 10ساله تعرفه واردات قرار است به صفر برسد، قاعدتاً همه همت خود را برای اقدام در این راستا انجام خواهد داد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، گام دوم در مسیر تحقق شعار سال را « همراهی و همدلی تمامی بخش‌ها و نهادهای نظام در پیشبرد اهداف این بحث» عنوان کرد و یادآور شد: بدیهی است تنها در سایه همراهی و همدلی تمامی ارگان های دخیل در اقتصاد است که امکان گذار موفق برای کشور فراهم می شود که البته این امر مستلزم تصمیمات سختی نیز هست. به عنوان مثال ما نیازمند اجرای دقیق سیاست‌های کلی اصل 44 هستیم، تجربه گران‌قیمت سایر کشورها نشان داده در اقتصاد دولتی و رانتی امید به رستگاری وجود ندارد. به نظر یکی از تصمیمات سخت نظام، گذار از اقتصاد دولتی و شبه دولتی به اقتصاد آزاد و بخش خصوصی است.

وی ادامه داد: تسهیل فضای کسب و کار نیز سومین گام در مسیر رسیدن به این هدف مهم است. علی رغم اقدامات مناسب انجام شده، به‌ویژه در سال‌های اخیر، هنوز با وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم، حتی در برخی از بخش ها نیازمند همراهی و اقدامات سایر قوا مثلاً قوه قضاییه هستیم. از سوی دیگر نظام باید تصمیم سختی درباره تضمین امنیت سرمایه‌گذاری بگیرد و بدیهی است در شرایط فعلی اقتصاد ما نیازمند سرمایه گذاری خارجی در بخش های مختلف می باشد که بالطبع جزء پیش شرط های آن اعتماد سرمایه گذار به فضای کسب و کار داخلی است.

پورفتح‌الله خاطر نشان کرد: کشوری که صداهای متعارض و متضاد از حاکمیت آن شنیده شود، مورد وثوق سرمایه گذاران قرار نخواهد گرفت و جذب 02/0 درصد از GDP هشتاد هزار میلیارد دلاری جهانی برای کشوری با پتانسیل ها و ظرفیت های ایران، عدد دور از دسترسی برای یکسال نیست.

*نیازمند تفکری جهانی از سوی تولیدکنندگان هستیم

این فعال اقتصادی در ادامه گوشه‌چشمی داشت به سهم مردم و مصرف کنندگان در این هدف و اولویت گرفتن کالای ایرانی در سبد مصرفی آنان و گفت:  به نظر من نسبت به سایر بخش‌ها، مردم در این موضوع، کمترین وظیفه را دارند چرا که تجربه نشان داده مردم به خوبی تفاوت و تمایز کالا و خدمات را درک می کنند و حتی در شرایط فعلی کم نیستند تولید کنندگانی که در سایه توجه و احترام به نیازهای مشتریان و کیفیت و قیمت مناسب کالا و خدماتشان، شایسته اعتماد مردم شناخته شده و به راحتی حتی رقبای خارجی را نیز پشت سر نهاده اند. اجازه بدهید برای شفاف شدن این موضوع، سوالی را مطرح کنیم، آیا مصرف کننده ایرانی تمایل به خرید برنج ایرانی دارد و یا نمونه های مشابه خارجی آن، اگر فارغ از توان مالی از مردم نظر سنجی انجام دهیم، چند درصد تمایل به خرید و مصرف برنج ایرانی خواهند داشت؟

حرف را می‌کشانیم به نقش و رسالت تولید کنندگان کالا و خدمات و اقداماتی که این قشر می‌توانند در راستای رشد مصرف کالای ایرانی انجام دهند. پاسخ او صریح است: گام اول گذار از تولید برای مصرف داخلی است، در تغییرات پر فراز و فرود فضای کسب و کار که در ورای جهانی شدن اقتصاد و عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات در حال گذار از آن هستیم، تفکری جهانی را از سوی تولیدکنندگان نیازمندیم.

وی ادامه داد: دیوارهای آهنین دولت ها نیز دیگر تاب ایستادن در برابر هجوم تجارت آزاد را نخواهد داشت و تولیدکنندگانی می توانند امید به بقا داشته باشند که برای مجموعه خود یک تفکر و ماموریت فراسرزمینی تعریف کنند، البته این نکته را هم نباید از یاد برد که درکنار آن ما نیازمند به یک عملکرد و اقدام منطقه ای هستیم چرا که آداب و رسوم، ارزش ها و خواسته های هر ملتی متفاوت و متمایز از سایرین است و باید با نگاهی دقیق، ضمن ارزیابی این موارد به ارائه کالا و خدمات بپردازیم.

وی اقدام بعد را بازیابی اعتبار کالا و خدمات ایرانی دانست و توضیح داد: امروزه همه ما می‌دانیم حتی یک مشتری ناراضی هم می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روند فروش و موفقیت یک کالا و برند را داشته باشد، چرا که می تواند چندین برابر یک مشتری راضی از کالا و خدمات، فعالیت نموده و به زیان آن گام بردارد. نکته ای که لازم به تاکید ویژه است افزایش سرعت تشویق یا تنبیه توسط مشتریان و مصرف کنندگان است، به یمن گسترش استفاده از فضای مجازی سرعت انتشار بازخوردهای خدمات ما نیز به شدت افزایش یافته است، به ویژه اگر خدمات ارائه شده ما بر بستر ICT شکل گرفته باشد.

پورفتح‌الله متذکر شد: تولید کنندگان ایرانی باید به سه اصل عادت کنند؛ سود کمتر،کیفیت برتر و خدمات متمایزتر تا بتوانند اعتبار خود را در اذهان مصرف کنندگان داخلی و خارجی بالا ببرند.

وی در ادامه به تشریح مفهوم تمایز خدمات پرداخت و گفت: در بازار جهانی و حتی داخلی، سازمان‌هایی که در سال حداقل یک محصول یا خدمات جدید ارائه ندهند، در مسیر زوال و نیستی گام بر می دارند البته در شرکت ها و سازمان هایی که با محوری تکنولوژی اطلاعات (IT) فعالیت می کنند، این سرعت بسیار بیشتر است و احتمال صعود و یا سقوط نیز بالطبع بیشتر خواهد بود.

* برندهایی تسخیرکننده بازارهای فردا هستند که با تغییرات همراه شوند

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران خاطر نشان می کند: نکته مهم دیگری را که تولیدکنندگان ایرانی باید سرلوحه کار خود قرار دهند، توجه ویژه به سیستم ارزیابی نظرات مشتریان است. شرکت ها باید بیاموزند که دوران نام های تجاری گذشته است و در عصر برندها زندگی می کنیم که در کنار سایر تمایزها، اهمیت و نقش تک‌تک مشتریان در ارتقاء و یا تنزل نام شرکت است که خودنمایی می کند.

وی ادامه داد: در دنیای امروز باید همراه تمامی لحظات مشتریان بود و آن‌ها را فهمید و رفتارها، خصایص و ویژگی های منحصر به فرد تک‌تک مشتریان را آنالیز کرد. همچنین در بستر استفاده از تکنولوژی هایی همچون هوش مصنوعی حتی رفتارهای آتی مشتریان را پیش‌یابی نمود و زیر ساخت ها، سخت افزارها و نرم افزارهای حوزه کاری خود را بر آن اساس به روز نمود تا بتوان کالا یا خدماتی مشتری پسند ارائه داد.

وی اذعان کرد: فشردگی رقابت و هجمه تکنولوژی، ماندگاری و وفاداری مشتریان را به شدت تهدید می کند و برندهایی تسخیر کننده بازارهای فردا خواهند بود که بتوانند خود را با این تغییرات وفق دهند.

رئیس کمیسیون معدن ، صنایع ، معادن و کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در جمع بندی اظهارات خود بر اهمیت اصلاح رویکردها و تامین زیرساخت‌های لازم اقتصادی در جهت رشد توان اقتصادی جامعه تاکید کرد و گفت: ترمیم حیات اجتماعی شهروند ایرانی یک مقوله مهم است. کشوری که بخشی از مردم آن تمایل به مهاجرت و یا حداقل داشتن تابعیت یک کشور دیگر دارند، مهمتر از همه زیرساخت ها، رویه ها و الزامات نیازمند ترمیم این نگاه است، که این نگاه در سایه اقدامات همه جانبه نظام و مردم در به رسمیت شناختن همه اقوام مذاهب و نظرات و اندیشه ها قابل اصلاح می باشد. این یعنی، باید روا‌داری و مدارا را توسعه دهیم و بیش از گذشته به مردم اعتماد کنیم. بدیهی است این مهم در سایه اجرای دقیق قانون بوده و تضمین کننده اجرای بیانات مقام معظم رهبری در سال حمایت از کالای ایرانی خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی