در بیست و دومین جلسه کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی عنوان شد: ضرورت توجه به فرصت های سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی

در بیست و دومین جلسه کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی عنوان شد: ضرورت توجه به فرصت های سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 27 اسفند 1396

در بیست و دومین جلسه کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی عنوان شد:

ضرورت توجه به فرصت های سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی

در بیست و دومین جلسه کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی، متدولوژی طراحی شده و نتایج حاصل از آن در «پروژه‌ تعیین فرصت های سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی استان» ارائه و درباره این فرصت ها بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ جواد باقری شیروانی، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی استان در ابتدای این جلسه با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان یکی از موضوعات مهم و اولویت های کشور و استان گفت: بررسی و تحقیقات برای ارائه متدولوژی در این زمینه در خراسان رضوی نمونه موفقی بود که توسط اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی، دانشگاه و سازمان صنعت، معدن و تجات استان صورت گرفت و امیدواریم نتایج حاصل از آن کاری قابل قبول و مفید برای کشور باشد.

باقری با ابراز خرسندی از انجام چنین پروژه‌ای، گفت: این خیلی خوب است که تیم علمی جوانی مشغول به این کار شدند و از راهنمایی و مشورت پروفسور حایریان در این زمینه استفاده می‌کنند.

وی ارتقای سهم انرژی های نو و تجدید پذیر را راهکاری اساسی در نیل به توسعه پایدار دانست و تحقق این مهم را در توسعه ظرفیت‌های سرمایه گذاری در این عرصه برشمرد.

*ایجاد کمیته «سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی» و شتاب گرفتن یک هدف مهم

راضیه علیرضایی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این رابطه اظهار کرد: اگر قرار باشد در استان و شهری الگوریتمی برای اعتباربخشی داشته باشیم، انجام این کار توسط تیم های جوان موضوع قابل توجهی است. البته ممکن است نظرات کارشناسان متفاوت باشد اما به این نتیجه می رسیم که می توان این موضوع را به طور علمی و با حساب و کتاب بررسی کرد.

وی ادامه داد: طرح کنونی سرمایه گذاری در حوزه انرژی استان جای کار نیز دارد اما در مجموع اقدام بسیار ارزشمندی انجام شده است. حمایت اتاق بازرگانی و کمیسیون سرمایه گذاری، تحقق این ظرفیت را میسر ساخته و این نقش آفرینی بخش خصوصی قابل تقدیر است و باید از کمک بخش خصوصی برای تعیین فرصت های سرمایه‌گذاری در استان استفاده کنیم.

وی رویکرد کارکردگرایی در این روش تحقیق را نقطه قوت آن برشمرد و از کمیسیون سرمایه گذاری و کمیته مربوطه و همچنین تیم تحقیقی وابسته به آن خواست تا با نهاد متبوعش در این رابطه همکاری نزدیک‌تری داشته باشند.

*گامی در مسیر یک حرکت بزرگ

اما در ادامه، ستاره بصیری، دبیر کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی درباره وظایف این کمیسیون در اتاق به سه حوزه فضا و محیط سرمایه‌گذاری، تعیین و تعریف فرصت های سرمایه‌گذاری و تامین مالی اشاره کرد.

وی با اشاره به تشکیل نخستین کمیته تخصصی این کمیسیون در موضوع «سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی»، اظهار کرد: با تشکیل این کمیته، روند ورود سرمایه گذاران به این حوزه شتاب مطلوبی گرفت و علی رغم احساس لزوم این حرکت، همه از نبود بازار کافی برای‌ سرمایه گذاری در این زمینه ناراضی بودند.

بصیری گفت: با بررسی هایی که طی سال ها و در جلسات متوالی در کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که قبل از اینکه بخواهیم فرصت سرمایه‌گذاری را در استان تعریف کنیم، نیاز است متدولوژی تعریف فرصت را به دست آوریم چون این متدولوژی تاکنون وجود نداشته است.

وی ادامه داد: در بحث سرمایه‌گذاری، دیتاهای کمّی باید در قالبی به کار گرفته شود تا از دل آن فرصتی خارج شود اما اگر این قالب را نداشته باشیم دیتاها به تنهایی ما را به نتیجه‌ای نمی‌رسانند. منظور از قالب در بحث سرمایه‌گذاری همان متدولوژی تعریف فرصت های این بخش است و تلاش برای به دست آوردن این متدولوژی اتفاق بزرگی است که در کمیسیون سرمایه‌گذاری انجام شد. این امر کمک خواهد کرد تا پژوهش‌ها و تحقیقات ما صرفا به تولید پاره‌ای اطلاعات غیرکاربردی منجر نشود و عملا روش‌مندی و چاره‌جویی عملیاتی را در رویکردهایمان دنبال کنیم که نتیجه‌اش عمل‌گرایی خواهد بود.

بصیری خاطرنشان کرد: شهریورماه امسال کار بر روی موضوع متدولوژی تعریف فرصت سرمایه‌گذاری در کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق استان مصوب شد و در کمیته تخصصی سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی، سفارش انجام کاری تحقیقاتی در این زمینه به دانشگاه صنعتی سجاد داده شد تا متدولوژی مورد نظر را تعریف و به روشی موثر در این حوزه دست یابد تا آن را به عنوان نمونه معرفی کنیم. تاکید ما در این بخش، رسیدن به این متدولوژی موثر و کاربردی بود.

وی بر اهمیت همگرایی در این حوزه برای پیشبرد اقدامات مثبتی که تاکنون انجام گرفته است، تاکید کرد و خروجی مثبتی که از سوی این کمیسیون حاصل آمده را نتیجه همراهی بخش خصوصی و دانشگاه و همچنین یافتن مسیر درست در این عرصه دانست.

بصیری همچنین با اشاره به دستور کار دوم جلسه گفت: در این بخش نیز تاکید شد، برای اینکه در برهه کنونی بتوانیم به مدل های جدید سرمایه‌گذاری برسیم، نیاز است تا در کمیته تکنولوژی تعریف و تبیین سه لایه بازار، تکنولوژی و فرآیند را در دستور کار قرار دهیم.

*مزیت منطقه ای در حوزه انرژی، بهترین فرصت برای سرمایه گذاری

در ادامه، دکتر علی حائریان اردکانی، رئیس دانشگاه صنعتی سجاد به معرفی این دانشگاه به عنوان تنها دانشگاه صنعتی استان خراسان بزرگ در سال های گذشته پرداخت و از تحصیل سالانه 5 هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه خبر داد.

وی با اشاره به مطالعه بر روی موضوع سرمایه گذاری در حوزه انرژی و گاز با همکاری دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه سجاد مشهد گفت: هر جا مزیت منطقه ای در انرژی وجود داشته باشد، بهترین فرصت برای سرمایه گذاری است و در مطالعات صورت گرفته، منابع انرژی موجود در سطح استان، اعم از منابع متداول و منابع نوین بررسی شد. این اقدام تصویری شفاف تر از ظرفیت‎های موجود در این بخش در اختیار ما قرار داد.

حائریان با بیان اینکه انرژی بادی و خورشیدی به سرعت در دنیا در حال استفاده و سرمایه گذاری و پیشرفت است، خاطرنشان کرد: وضعیت ایران در این زمینه رضایت بخش نیست در حالیکه پتانسیل آن بسیار بالاست.

رئیس دانشگاه صنعتی سجاد از فقدان هدف ها و جهت گیری های روشن سرمایه گذاری در حوزه های انرژی استان و عدم استفاده از رویکرد علمی برای شناسایی حوزه انرژی، اطلاعات ضعیف سیاست گذاران و غفلت از تجربه سایر کشورها و نیز تصویب قوانین جدید و اصلاح قوانین موجود به عنوان برخی از ضعفه ای فرایند توسعه سرمایه گذاری در حوزه انرژی در ایران نام برد.

پس از آن نوبت به دکتر ابراهیم رضایی نیک، رئیس دانشکده مهندسی صنایع و مدیریت دانشگاه صنعتی سجاد مشهد رسید تا به ارائه نتایج مطالعات انجام شده در حوزه سرمایه گذاری در انرژی استان بپردازد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی