رئیس اتاق ایران: ضرورت ایجاد نهاد فرا قوه ای به منظور بهبود و اصلاح وضعیت موجود اقتصادی کشور

رئیس اتاق ایران: ضرورت ایجاد نهاد فرا قوه ای به منظور  بهبود و اصلاح وضعیت موجود اقتصادی کشور
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 21 اسفند 1396

 

 

مهندس غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار اتاق مشهد در حاشیه همایش توسعه پایدار با رویکرد بهبود محیط کسب و کار پیرامون ایجاد نهاد فرا قوه ای گفت: این پیشنهاد به منظور  بهبود و اصلاح وضعیت موجود در کشور که همه اقدامات بدون هماهنگی و انسجام به صورت منفصل انجام می‌شود، ارائه شده است. چراکه با این رویه اقدامات انجام شده به نتیجه مطلوب نخواهد رسید و از سوی کشورهای که در دنیا به صورت جهشی رتبه کسب و کار خود را ارتقا داده اند نیز مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته اند و اکثر آنها این نهادهای فراقوه ای که از قدرت عمل کافی برخوردار است و تمامی سازمان های مسئول در آن عضویت دارند را تشکیل دادند. در این نهاد تمام بخش های موثر خصوصی و نهادهای حاکمیتی حضور دارد و تصمیمات آن لازم الاجرا تلقی می‌شود و بسیاری از آنها توانستند با این راهکار به صورت جهشی رتبه کسب و کار خود را افزایش دهند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما پیرامون تفاوت‌های این پیشنهاد با شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی گفت: شورای گفتگو بر اساس کمیته ماده ۱۲ قانون یکی از وظایفش شناسایی قوانین مخل کسب و کار و مجوزات زائد می باشد و لی مصوبات شورای گفتگو لازم الاجرا نیست گرچه در برنامه ششم به شورا مقداری قدرت داده شده و باید مصوبات شورای گفتگو ظرف مدت یک ماه در دولت مورد بررسی قرار گیرد.

شافعی در ادامه خاطرنشان ساخت: نهاد فراقوی، فراتر از این ها است  و کشورهایی مثل کره ،سنگاپور، چین، مالزی ،ترکیه و گرجستان این روش را انجام دادند و خیلی سریع رتبه فضای کسب و کار خود را افزایش دادند.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: من فکر می‌کنم با وجوداین دیدگاه منفصلانه و اینکه هرکس به طور منفرد کار خود را انجام می‌دهد اگر بخواهیم تاثیرپذیری مثبت در یک زمان مناسب داشته باشیم ایجاد این نهاد  فراقوی ضروری است.

وی در انتها پیرامون عدم اجرای کامل قانون فضای کسب و کار گفت: دلیل آن مانند عدم اجرای صحیح و کامل بسیاری از قوانین در کشور عدم نظارت صحیح بر اجرای قوانین است.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی