رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان: باید با حفظ توانمندی‌ها خود را در بازارهای جهانی ادغام کنیم

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان: باید با حفظ توانمندی‌ها خود را در بازارهای جهانی ادغام کنیم
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 25 بهمن 1396

ا

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان:

باید با حفظ توانمندی‌ها خود را در بازارهای جهانی ادغام کنیم

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: باید ما قادر باشیم با حفظ توانمندی ها خود را در بازارهای جهانی ادغام کنیم. نمی توانیم در یک کشور و بازار آن حضور داشته باشیم ولی به مسایل آن کشور توجهی نداشته باشیم.

 

به گزارش  روابط عمومی اتاق مشهد راضیه علیرضایی امروز در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان در اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار کرد: امسال فرصتی ایجاد شد پایه ای بیش از 5 میلیون دلار برای سنجش صادرکنندگان نمونه مد نظر قرار گیرد. امسال در ترکیب صادرکنندگان استان صنعتگران خبره تولید و تجارت و نسل های دوم و سوم صنعتگران دیده می شدند.

 

وی ادامه داد: امروز تحولی کیفی در نظام سیاست های صادراتی استان صورت گرفته است. در سیاست های تجاری استان آن دسته از صنایعی که روی آن سرمایه گذاری بیشتری شده در اولویت قرار گرفته است. به عنوان نمونه ما در تولید محصولات صنایع غذایی سابقه زیادی داریم اما در سال های اخیر روی برخی صنایع برنامه ریزی افزایش تولید شده است. به عنوان نمونه روی صنایع معدنی استان در این برنامه ریزی ها تمرکز شد.

 

علیرضایی خاطرنشان کرد: روزی که ما این طرح را آغاز کردیم 820 هزار تن تولید آهن داشتیم که امسال ظرفیت گندله ما 10 میلیون تن گندله آهن افتتاح شد. دو خط معادن سیلیس استان مورد بهره برداری قرار گرفته که شیشه جام تولید می کند. همچنین روی تولید مس کار شد و واحدهای تولیدی در بهره برداری مس ایجاد شد. در ابتدای کار میزان سرمایه گذاری این بخش در استان 295 میلیارد تومان بود که این میزان در 9 ماهه امسال به 3400 میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان رسیده است.

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه تنوع زیادی در محصولات ما وجود دارد، گفت: با این حال در برخی موارد شکوفایی رخ داده است. ما در تولید خود به مزیت های منطقه ای توجه کرده ایم و از تمرکز در مرکز استان پرهیز کنیم.

 

وی اضافه کرد: سیاست ما در تولید این بوده است و در عین حال نیازمند پشتیبانی برای توسعه، اشتغال و سرمایه گذاری هستیم. باید محصولات تولید شده باید به سر برسد یعنی صادرکننده به کشور هدف باید برود و شبکه فروش ایجاد کند. باید محصول ما به دست مشتری توسط خود ما برسد و اطلاعات بازار را بازگردانیم و به تولید کننده برسانیم. یعنی در این سیاست تجاری نباید کالا رها شود.

 

علیرضایی گفت: باید تولیدکنندگان ما به دنبال اعطای نمایندگی و قانونمند کردن آن در صادرات باشند. باید این اعطای نمایندگی و شاخص های آن روشن شود. باید ما قادر باشیم با حفظ توانمندی ها خود را در بازارهای جهانی ادغام کنیم. نمی توانیم در یک کشور و بازار آن حضور داشته باشیم ولی به مسایل آن کشور توجهی نداشته باشیم. ما پس از این نمی توانیم کالاهای ساده را صادر کنیم. به زودی این کشورها این کالاها را تولید می کنند و تعرفه های واردات خود را افزایش خواهند داد.

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: باید برای ماندگاری کالا در بازار هدف به نوعی از فرایندهای سرمایه گذاری توجه کنیم. این برنامه ریزی نمی تواند تک بنگاهی باشد. ضرورت دارد که از تشکل های بالادستی بازرگانی مشترک استفاده شود و از ظرفیت های حمایتی بهره برداری شود. باید با شرکای تجاری خود روی سرمایه گذاری مشترک بیاندیشیم.

 

وی با بیان اینکه باید برای این کار مشترک به بازارهای جدید و خلق محصولات جدید فکر کنیم، گفت: امسال 26 مورد اعزام و پذیرش هیات اقتصادی داشته ایم. هدف ما این است که در سیاست تجاری ما رویه ای اتخاذ شود که پشتوانه تولید باشد. ما چاره ای غیر از این نداریم که در تولید خود به مصرف کننده کشور هدف فکر کنیم و به سهم خود در بازار هدف بیاندیشیم و به دنبال شراکت تجاری با آن ها باشیم.

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: باید در ادغام ما در بازارهای دنیا به هویت ملی مان نیز فکر کنیم. در رقابت منفی در بازار هدف باید به صورت جدی وارد شویم.

 

علیرضایی عنوان کرد: بعد ازمدت هایی که مشکلاتی در ترکمنستان داشتیم، یک نمایشگاه در این کشور قرار است برگزار شود که باید با تمام ظرفیت در این نمایشگاه حضور یابیم. همچنین از سوریه نیز هیاتی پذیرش خواهد شد و میزبان افغانستان نیز خواهیم بود.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی