محک صادرات در ۵ سرفصل

نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : شنبه ، 21 بهمن 1396

محک صادرات در ۵ سرفصل

دنیای اقتصاد : «اثر افزایش قیمت ارز»، «بازارهای صادراتی»، «عملکرد صادرکنندگان در سال‌جاری»، «میزان تحقق بسته‌های صادراتی»، «دیپلماسی تجاری» و... سرفصل‌هایی است که رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران به تحلیل آن پرداخته است. رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه دولت‌ها به درآمدهای نفتی معتاد شده‌اند، گفت: اگر رشد قیمت دلار در چند ماه اخیر طی ۲ سال انجام می‌شد، در آن صورت این اتفاق به نفع صادرکننده بود.

عدنان موسی‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به وضعیت صادرات در ۱۰ ماهه امسال، گفت: وقتی عوامل موثر بر صادرات جدی گرفته نشود، افت صادرات بسیار طبیعی است. رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران با اشاره به کاهش ۲ درصدی ارزش صادرات در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: این موضوع قابل انتظار بود و با بی‌توجهی به عوامل موثر بر صادرات روز به روز از شرایط صادرات دور می‌شویم. وی با بیان اینکه صادرات در چند ماه اخیر رشد اندکی داشته است، گفت: این افزایش، ناشی از افزایش قیمت ارز بوده و موقت است و نمی‌تواند مستمر باشد.

وی با تاکید بر اینکه یکی از خواسته‌ها و مطالبات صادرکنندگان و تولید‌کنندگان واقعی شدن قیمت ارز است، گفت:  صادرکننده و تولید‌کننده خواستار شیب ملایم افزایش نرخ ارز است و هیچ‌گاه نمی‌خواهد که ناگهان با افزایش و جهش ۲۶ درصدی قیمت یا امثال آن، مواجه شود. موسی‌پور گفت: در مورد نرخ ارز باید به شکل جدی تصمیم‌گیری شود و یک بار برای همیشه باید در آن مورد تصمیم‌ گرفت. وی با بیان اینکه ۸۰ تا ۹۰ درصد فرآیند صادرات خارج از کشور رقم می‌خورد، گفت: بخشی از عوامل اثرگذار بر صادرات دست رقبای ماست. رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه تاجر یا صادرکننده ایرانی در بازارهای هدف هر روز با رقبای جدیدی روبه‌رو می‌شود، افزود: برای خلق فرصت‌های جدید تجاری این دولت‌ها هستند که هر روز با هم وارد مذاکره و مناقصه می‌شوند که ناشی از دیپلماسی قوی اقتصادی آنها است.

موسی پور با بیان اینکه در دیپلماسی سیاسی و تجاری عملکردمان ضعیف است، گفت: دستگاه دیپلماسی و بخش‌خصوصی هر جا که یک فرصت تجاری ایجاد شود بسیار کند عمل می‌کند، بنابراین رقبای ما در بازارهای هدف خود را جاگیر می‌کنند و سهم عمده بازار را می‌گیرند. وی در پاسخ به این سوال که رشد قیمت ارز به نفع صادرکننده است یا خیر، گفت: اگر رشد قیمت دلار در چند ماه اخیر طی ۲ سال انجام می‌شد در آن صورت این اتفاق به نفع صادرکننده بود.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این سوال که چرا در صادرات غیرنفتی چندان موفق عمل نکرده‌ایم گفت: دولت عنوان می‌کند که خواستار افزایش صادرات غیرنفتی است ولی این دولت و دولت‌های قبلی دچار اعتیاد به درآمدهای نفتی شده‌اند و سیستم اداری و حاکمیتی در حمایت‌ از صادرات غیرنفتی شعارگونه عمل می‌کند. وی با تاکید بر اینکه باید به اقدامات کشورها در حمایت از بخش تولید و صادرات توجه شود، گفت: در یک دهه گذشته در دادن بدهی دولت به صادرکنندگان تعلل شده است و سال‌هاست که جوایز صادراتی پرداخت نمی‌شود. موسی‌پور با اشاره به اینکه صادرکنندگان نسبت به سیستم بانکی ناامید هستند، گفت: رقبای ما تسهیلات بانکی با نرخ حدود ۴درصد می‌گیرند، اما اگر صادرکنندگان ما پس از بوروکراسی‌های سخت بانکی موفق به اخذ وام شوند این تسهیلات با نرخ‌های بالای ۱۵ درصد به آنها پرداخت می‌شود. رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران افزود: از بسته حمایت از صادرات سال ۹۵، فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد عملیاتی شد و بسته حمایت از صادرات سال ۹۶ شهریور امسال ابلاغ شد که منابع مالی آن دقیق در نظر گرفته نشده است. رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این سوال که چرا بازارهای صادراتی ایران محدود است، گفت: تنوع بازار صادراتی منوط به تنوع محصولات صادراتی و تقویت دیپلماسی اقتصادی است.

وی افزود: بعد از برجام کشورها اغلب در رابطه تجاری با ایران فروشنده هستند و اگر تسهیلاتی هم در بخش بانکی برای مراودات تجاری فراهم کرده‌اند، بیشتر در تلاش برای فروش کالاهای خودشان به ما هستند. براساس آمار گمرک در ۱۰ ماه منتهی به دی سال‌جاری، صادرکنندگان ۹۹ میلیون و ۳۰۹ هزار تن کالا به ارزش ۳۵ میلیارد و ۶۱۲ میلیون دلار به بازارهای هدف صادر کرده‌اند؛ این در حالی است که در مدت زمان مشابه سال گذشته ۱۰۷ میلیون و ۲۶۷ هزار تن کالا به ارزش ۳۶ میلیارد و ۴۵۶ میلیون دلار صادر کرده‌اند. مقایسه صادرات کالا در ۱۰ ماه منتهی به دی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت از افت بیش از ۷ درصد در وزن کالاهای صادراتی و افت بیش از ۲ درصدی در ارزش آنها دارد.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی