ضرورت ورود نوآوری‌ و تکنولوژی به حوزه مدیریت مصرف آب و صنایع غذایی

ضرورت ورود نوآوری‌ و تکنولوژی به حوزه مدیریت مصرف آب و صنایع غذایی
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 19 بهمن 1396

 

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: ورود نوآوری های کاربردی به حوزه مدیریت مصرف آب و صنایع غذایی امری ضروری است و در این راستا آمادگی داریم تا بستر حمایت از طرح های پروژه محوری را فراهم آوریم که به اتکای فناوری بسترساز تحول می شوند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ علی شریعتی مقدم در یکی دیگر از نشست های این کمیسیون که با حضور فعالان بخش کشاورزی و نمایندگان دستگاه های دولتی مرتبط برگزار شد؛ عنوان کرد: در موضوع مدیریت مصرف آب؛ دو مقوله منابع و تکنولوژی دغدغه ماست و تلاش کردیم تا در این حوزه‌ها ورود پیدا کنیم و حتی از طریق شورای گفتگو موضوع را پیگیری نمودیم تا مسیر سرمایه گذاری در این بخش مورد توجه قرار گیرد.

وی گوشه‌چشمی به نیازهای صنعت غذا و ضرورت های توسعه در این بخش داشت و یادآور شد: خراسان رضوی دارای مراکز پژوهشی توانمندی در حوزه های کشاورزی و صنایع غذایی است. از این منظر پیشنهاد داریم تا به منظور ایجاد نوعی همگرایی و پیشبرد توان علمی، پژوهشی و نوآورانه در این عرصه، یک هاب (قطب) علمی در استان ایجاد شود و رویکردهای توسعه ای را در این بخش دنبال نماید.

*پیشنهاد عقد تفاهم نامه به منظور حل چالش های گلخانه داران

این گزارش حاکیست، در بخش دیگری از این نشست، مشکلات جمعی از تولیدکنندگان گل و گیاه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. علیرضا شریفیان، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه، به نیابت از فعالان این صنف از مشکلات آنان در حوزه صدور و تمدید مجوزهای فعالیت این صنف گفت و زمان بر و هزینه بر بودن روند موجود را عامل بروز مشکلات برای فعالان این بخش دانست. وی همچنین از دشواری های دریافت تسهیلات بخش گلخانه‌ای، فرنطینه گیاهی، دسترسی به سامانه حمل و نقل مناسب، قوانین گمرکی و... نیز سخن به میان آورد و خواستار چاره‌جویی برای مشکلات این بخش شد.

وی در بخشی از اظهارات خود، به روند صدور مجوز برای افرادی اشاره کرد که سرمایه خود را به این حوزه می آورند و از دغدغه اشباع بازار در بعضی شاخه های تولیدی این صنف گفت و خواستار هدایت هدفمند سرمایه ها از سوی دستگاه های صادرکننده مجوز، به سمت بخش های موثرتر شد.

حسین جوانمردی، مشاور رئیس سازمان تعاون روستایی، در ادامه پیشنهاد  کرد به منظور تفویض یا تسهیل رویه های موجود در بحث بازرسی و صدور و یا تمدید مجوز فعالیت این مراکز گلخانه ای، تفاهم نامه ای میان اتحادیه مربوطه با نظام مهندسی کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی منعقد گردد، موضوعی که مورد تایید دیگر اعضای حاضر در جلسه قرار گرفت.

مهدی خسروی، معاون برنامه ریزی وکارآفرینی نظام مهندسی کشاورزی ومنابع طبیعی خراسان رضوی نیز در پاسخ به بعضی انتقادات مطرح شده در خصوص طولانی بودن روند صدور مجوزات از سوی این مجموعه، توضیح داد: یکی از مراحل صدور مجوز از سوی این ساختار، استعلام از شش دستگاه اجرایی است. وی با تاکید بر تلاش صورت گرفته به منظور کاهش هزینه های زمانی و مالی در روند صدور مجوز فعالیت گلخانه ها، یادآور شد: مدت اعتبار مجوزهای صادره از سوی این ساختار، اخیرا به 4سال افزایش یافته است.

احمد مصطفی پور، معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در سخنانی با تاکید بر آمادگی نهاد متبوعش برای حل و فصل مشکلات تولیدکنندگان گل و گیاه، گفت: یکی از چالش‌های فعالان این بخش، بازار عرضه محصولاتشان است و از این منظر، تشکل های فعال در این حوزه باید مشارکت کرده و الگوی کشتی را تعریف نمایند تا براساس آن بازار مصرف، تضمین شود.

در ادامه دیگر مشکلات تولیدکنندگان گل و گیاه در حوزه قرنظینه، حمل و نقل و صادرات و... مطرح شد و نمایندگان دستگاه ها و نهادهای مرتبط پاسخ های لازم را در این حوزه ارائه نمودند.

شریعتی مقدم، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان، در جمع بندی این موضوع، ضمن تاکید بر ضرورت تلاش دستگاه های دولتی برای تسهیل فعالیت مراکز گلخانه ای استان، عنوان کرد: اتحادیه مربوطه نیز باید سامانه ای را ایجاد کرده و بخش های مختلف این حوزه را به یکدیگر مرتبط سازد. حقیقت آن است که بخش خصوصی گاه باید به جای اتکا به بخش دولتی، خود در راستای مشکلات صنفی اش گام بردارد و مرجعی برای فعالان آن بخش باشد.

*دیگر نمی توانیم تنها به بازار 70میلیونی داخل محدود بمانیم

در ادامه این نشست مجید علیخواه، معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی در سخنانی به تشریح دستاوردها و ظرفیت های این مجموعه پرداخت و گفت: صنعت غذا در خراسان رضوی، یکی از ضنایع موفق است اما در سال های اخیر، به واسطه بروز مشکلات اقتصادی، این صنعت نوعی عقب نشینی را تجربه نمود. در واقع ضعف تکنولوژی و نوآوری یکی از ضعف هایی است که دامنگیر این حوزه شده است. به واقع دیگر نمی توانیم به بازار 70میلیونی داخل چشم داشته باشیم و اگر توقع ما ماندگاری و توسعه است، به تناسب ذائقه مشتری، باید مکرر ارتقا پیدا کنیم. از این منظر دستیابی به دانش جدید و وجود واحدهای R&D در واحدهای تولیدی ما ضروری به شمار می آید.

وی از ایجاد کلنیک های عارضه یابی صنعت، کنسرسیوم های صادراتی ، اجرای طرح های آموزشی برای انتقال تکنولوژی به متقاضیان، صدور دانش فنی به کشورهای مختلف، ایجاد شرکت های مشاوره بازاریابی و صادرات، ارائه بسته جامعی از خدمات تامین زیرساخت و تکنولوژی برای واحدهای تازه تاسیس و... را بخشی از اقدامات این شرکت در مجموعه شهرک های صنعتی استان عنوان کرد و خبر از اخذ مجوز برای برگزاری اولین فستیوال صنایع غذایی در سال آینده داد.

شریعتی مقدم در پاسخ به توضیحات ارائه شده، خواستار برگزاری یکی از جلسات کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی استان در این شهرک و آشنایی بیشتر اعضا با ظرفیت های موجود، شد. وی همچنین پیشنهاد داد تا جایزه نوآوری نیز بر رویداد ذکر شده افزون شود که مورد موافقت قرار گرفت.

*بحران آب و ضرورت بهره گیری از تکنولوژی برای مدیریت مصرف

یکی دیگر از موضوعاتی که در این نشست به بحث و بررسی گذاشته شد، موضوع مدیریت مصرف آب بود که در این رابطه، مهدی تقوایی، رئیس گروه هماهنگی امور سرمایه گذاری استانداری خراسان رضوی گفت: ما برای سرمایه گذاری خارجی 25مصوبه اخذ کردیم که دو مورد آن مربوط به بخش کشاورزی و هر دو از حوزه گلخانه هاست. این موضوع حکایت از اهمیت این بخش دارد.

وی توان مدیریت بهینه آب در کشت گلخانه ای را یکی از دلایل اهمیت آن دانست و یادآور شد: امروز در حوزه آب نیز متقاضیانی برای سرمایه گذاری از کشورهای مختلف داریم. در بخش کشاورزی باید به کاهش مصرف این مایع حیاتی دست پیدا کنیم. اصلاح ساختارهای قدیمی که هدررفت آب را منجر می شوند و همچنین بهره گیری از توان شرکت های دانش بنیان در این حوزه، دو مقوله جدی است که باید مورد توجه قرار گیرند.

وی بحران آب در استان را جدی عنوان کرد و از اهمیت همگرایی بخش های مختلف برای بهره‌مندی از تکنولوژی و دانش نو جهت کمک به مدیریت مصرف در این حوزه گفت.

تقوایی در ادامه شرحی از ظرفیت های موجود در این بخش را ارائه کرد.

در ادامه این نشست نماینده شهرداری و شورای اسلامی شهر مشهد در سخنانی از آمادگی این بخش برای تعاملات پژوهشی و... خبر داد. شریعتی مقدم، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در پاسخ مطالبات بخش خصوصی را پیش کشید و گفت: چند مقوله مهم باید مورد توجه بخش خصوصی و همچنین مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر مشهد قرار گیرد. اول آنکه مشهد و خراسان رضوی، نظر به ظرفیت های موجود، می توانند به عنوان مرکز غذای سالم و ارگانیک در کشور شناخته شود و این ظرفیتی است که باید آن را مغتنم بدانیم.

وی ادامه داد: همچنین باید بررسی شود که امروز آلودگی هایی که گریبانگیر شهر و محیط زیست مان شده، چه تاثیری بر سلامت مردم دارد. در ادامه موضوعاتی همچون امنیت غذایی و بحث سرمایه گذاری باید مورد توجه قرار گیرند. در مجموع باید هدف گذاری کرده و در قالب یک برنامه ریزی جامع، تعاملی موثر با مجموعه مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر داشته باشیم.

 

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی