هدف ارتقای آگاهی فعالان اقتصادی؛ سمینار اصول کاربردی قوانین مالیاتی کشور در مشهد برگزار شد

هدف ارتقای آگاهی فعالان اقتصادی؛ سمینار اصول کاربردی قوانین مالیاتی کشور در مشهد برگزار شد
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : شنبه ، 07 بهمن 1396

هدف ارتقای آگاهی فعالان اقتصادی؛

سمینار اصول کاربردی قوانین مالیاتی کشور در مشهد برگزار شد

سمینار جامع اصول کاربردی قوانین مالیاتی کشور و کارگاه آموزشی بررسی کامل آیین دادرسی مالیاتی، با هدف ارتقای آگاهی فعالان اقتصادی نسبت به مباحث تخصصی این حوزه، از سوی مرکز آموزش اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ احمد غفارزاده، عضو هیات مستشاری امور مالیاتی مرکز عالی دادخواهی مالیاتی که به عنوان مدرس در این برنامه حضور داشت، در خصوص مباحث آموزشی ارائه شده به مخاطبان گفت: فعالان اقتصادی اغلب در موضوع مالیات‌های مستقیم و ارزش افزوده، با چالش‌هایی روبه رو هستند. این مشکلات، هم مودیان مالیاتی و هم دستگاه مربوطه را به خود مشغول داشته است. در این راستا، در این دوره آموزشی تلاش شد تا مهم‌ترین ابهامات و دغدغه‌هایی که در این زمینه وجود دارد، پاسخ گفته شود.

وی از طرح موضوع دادرسی مالیاتی در قالب سمیناری یک روزه گفت و متذکر شد: در این فرصت، مراحل، مراجع و حتی نحوه تدوین لوایح را نیز تشریح کردیم.

وی یادآور شد: در موضوع مالیات های مستقیم و ارزش افزوده، ابهامات قانونی و مباحث بخشنامه ای متعددی وجود داشت که در قالب طرح سوال از سوی مخاطبان این دوره آموزشی، به آن‌ها پاسخ گفته شد.  

وی یکی از چالش‌های مودیان مالیاتی را در موضوع دادرسی های مالیاتی دانست و یادآور شد:از آنجا که روند رسیدگی در این هیات ها به صورت مستقل و بی طرفانه نیست، این امر باعث اطاله دادرسی می شود و نهایتا هم شاید رای صادره مودی را اغناء نکند. به هر رو، آشنایی فعالان اقتصادی با زیر و بم قانون می تواند در این رابطه موثر واقع شود.

وی بخشی از ابهاماتی که امروز گریبانگیر قانون مالیات بر ارزش افزوده است را ناشی از تداوم اجرای آزمایشی آن طی یک دهه گذشته و رفع نقایص آن دانست و خاطر نشان کرد: استقبال صورت گرفته از این دوره مطلوب بود، البته نظر به ظرفیت شهر مشهد و وجود انبوه صنایع کوچک و متوسط و کسب و کارهای تجاری در آن، انتظار حضور پرشورتر مودیان مالیاتی را داشتیم. بر این باوریم که برگزاری این چنین دوره های آموزشی به رفع مشکلات زیادی کمک می کند و باعث می شود تا مودیان با اطلاع از حقوق قانونی خود، مسائل مالیاتی شان را پیگیری کنند.

اما اسماعیلی، دیگر مدرس این دوره و عضو شورای عالی جامعه مشاوران رسمی مالیاتی كشور نیز در این رابطه گفت: در مواجهه با فعالان اقتصادی شاهدیم که اغلب نمی دانند برای پیگیری امور مالیاتی خود به ویژه در هیات های حل اختلافی چه مراحلی را باید طی کنند و از نحوه تنظیم لوایح نیز بی اطلاع هستند. همین امر باعث می شود تا در مرحله رسیدگی نتوانند به حقوق خود آنچنان که باید، دست یابند. از این منظر، در این دوره آموزشی، گام به گام، مراحل پیشبرد کار در دادرسی های مالیاتی تشریح شد.

وی ادامه داد: با وجود انبوه قوانین و بخشنامه ها، بی اطلاعی فعالان اقتصادی از جزئیات آن ها امری طبیعی است و قطعا ارائه این جنس آموزش‌ها می تواند گره گشا باشد.

وی اذعان کرد: نقش اتاق های بازرگانی در مقام پارلمان بخش خصوصی برای ارائه این جنس آموزش‌ها ضروری است و از این منظر باید تمهیدی اندیشیده شود تا فعالان اقتصادی مرتبط با این حوزه شناسایی و ترغیب به حضور در این دوره های آموزشی شوند.

ر

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی