در کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی خراسان رضوی اعلام شد: تلاش برای تامین سرمایه در گردش مورد نیاز تولید و صادرات زعفران

در کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی خراسان رضوی اعلام شد: تلاش برای تامین سرمایه در گردش مورد نیاز تولید و صادرات زعفران
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 05 بهمن 1396

در کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی خراسان رضوی اعلام شد:

تلاش برای تامین سرمایه در گردش مورد نیاز تولید و صادرات زعفران

نحوه اجرایی کردن تفاهم نامه منعقد شده بین کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی خراسان رضوی و کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی درخصوص زعفران بالاخص خرید توافقی زعفران در تازه ترین جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، علی شریعتی مقدم، رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق استان در ابتدای این جلسه گفت: تامین سرمایه در گردش مورد نیاز تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران با نرخ 4 درصد از بندهای مهم این تفاهم نامه در خصوص زعفران است که دوستان پیشنهاد دادند سرمایه در گردش مورد نیاز از طریق صندوق توسعه ملی تامین شود.

وی افزود: اخیرا تسهیلاتی برای توسعه روستایی اختصاص یافته که کمیسیون با کمک شورای ملی زعفران می تواند برای اختصاص بخشی از آن به بخش زعفران پیگیری لازم را به عمل آورد و با کمک شورای گفتگو نیز می توانیم نسبت به اخذ بخشی از منابعی که در سطح استان وجود دارد، اقدام کنیم.

*ضرورت مدیریت پیاز مازاد زعفران

سیدعلی حسینی، عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران نیز با اشاره به تلاش چند ساله اعضای این شورا برای بازاریابی و معرفی زعفران به عنوان کالایی مهم و استراتژیک در حوزه اقتصاد گفت: تا امروز که میزان تولید زعفران به 300 تن در سال رسیده است، هیچ ارگان و سازمانی برای توسعه صادرات آن اقدامی انجام نداده اما آنچه بیش از همه در حوزه زعفران اهمیت دارد، موضوع خریدتوافقی این محصول و پیاز آن است.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی به جای حل مشکل پیاز مازاد زعفران، روی خرید توافقی این محصول تمرکز کرده، افزود: وزارت جهاد کشاورزی زعفرانی را خریداری می کند که دارای بهترین کیفیت است، کیفیتی که یک شبه به دست نیامده، از این منظر باید پیش از هر اقدامی به موضوع پیاز مازاد توجه شود؛ زیرا امروز دلال ها و واسطه ها مازاد پیاز را خریداری کرده و به مرز می برند و وارد افغانستان می کنند. با این وضعیت دیری نخواهد بود که شاهد ورود زعفران ارزان قیمت چینی و افغانستانی به بازار ایران خواهیم بود.

حسینی بر لزوم تشکیل ترمینال ضبط پیاز زعفران و توزیع و بسته بندی آن زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی تاکید و اظهار کرد: دولت راهکاری برای چگونگی ورود بخش خصوصی به این موضوع ارائه بدهد. ما می توانیم پیاز خوب و استاندارد را به مناطق غرب کشور که دچار خشکسالی شده و به دنبال کشت زعفران هستند، منتقل کنیم و از خروج آن از کشور جلوگیری نماییم.

وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر چند نهاد بدون در نظر گرفتن شورای ملی زعفران در حال خرید نوعی از زعفران هستند که به نظر من این کار اشتباه است و فقط باید زعفران های مطلوب را خریداری کنند البته در این زمینه پای دلال ها و واسطه ها هم در میان است. زعفران کاران ما خرده مالک هستند و اینکه یک نفر در یک هفته 400 تا 500 کیلوگرم زعفران را به سازمان تعاون روستایی عرضه می کند نشان دهنده نقش واسطه‌ای اوست.

*خروج مدیریت زعفران از خراسان به نفع تولید و صاردات این محصول نیست

شریعتی مقدم، رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق استان نیز با اشاره به لزوم خرید توافقی زعفران با تایید شورای ملی زعفران به عنوان یکی از بندهای تفاهم نامه این کمیسیون با کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، گفت: شورای ملی زعفران تشکلی ثبت شده در موضوع این محصول است و در زمینه بازاریابی، صنعت، فراوری و محصولات جهانی زعفران بیشتر از دیگر محصولات اقدام انجام گرفته است.

وی افزود: اما در بخش تولید زعفران مشکلات زیادی وجود دارد و لازم است در صورت وجود منابعی برای حمایت از تولید، آن را پایدار کنیم و تشریک مساعی صورت گیرد. منافع ملی هیچ محصولی از مسیر همکاری با رقبای خارجی به دست نمی‌آید بلکه باید به سراغ افرادی برویم که سال ها در زمینه این محصول کار کرده اند.

شریعتی مقدم یادآور شد: مدیریت زعفران اگر از دو استان خراسان رضوی و جنوبی خارج شود به نفع تولید و صادرات این محصول نیست زیرا افراد خارج از این دو استان اطلاع و شناخت کافی در این زمینه را ندارند.

وی درباره قیمت خرید توافقی زعفران هم اظهارکرد: پیشنهاد ما این بود که چند شرکت پیشرو منابع خود را پای کار بگذارند و در کنار دولت خرید توافقی را انجام دهند. اگر این کار پایه گذاری شود قیمت خرید هم به نفع کشاورز خواهد بود.

*6 تا 11 اسفندماه، برگزاری نمایشگاه محصولات ارگانیک در مشهد

اما دستور کار دوم این جلسه بررسی راهکارهای گسترش همکاری بین کمیسیون کشاورزی و آب اتاق و نمایشگاه بین‌المللی مشهد و بررسی سازوکار اجرایی برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم محصولات سالم و ارگانیک در اسفندماه 1396 بود.

سعید صیفی، مدیر امور نمایشگاهی نمایشگاه بین‌المللی مشهد در این‌باره گفت: پیرو هماهنگی صورت گرفته مقرر شد تا نمایشگاه عرضه مستقیم ارگانیک و محصولات غذایی سالم را همزمان با جشنواره غذا در روزهای 6 تا 11 اسفندماه همزمان با عرضه توانمندی تعاونی ها برگزار کنیم.

شریعتی مقدم هم با اشاره به تاثیر موضوع ارگانیک بودن محصول بر توسعه صادرات آن گفت: زعفران ارگانیک را امسال با قیمتی بالغ بر 8 میلیون تومان خریداری کردیم و به دنبال این هستیم تا با تعامل شورای شهر و بخش های غذا و دارو، عرضه غذای سالم و ارگانیک را در استان به صورت یک راهبرد دنبال کنیم.

*لزوم تعیین محل هایی برای عرضه دائم محصولات ارگانیک

برنامه همکاری با شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی پیرامون توسعه همه جانبه صنعت غذای استان، سومین دستورکار این جلسه بود. شریعتی مقدم در این باره اظهارکرد: صنعت غذا استان خراسان درگذشته یک قطب محسوب می شد اما اکنون می بینیم طرح های توسعه صنعت غذایی در حال کوچ از استان هستند. وی تصریح کرد: در چهار بخش محصولات ارگانیک کشاورزی، خشکبار، گیاهان دارویی و مواد سالم تفاهم نامه ای با انجمن ارگانیک ایران امضا کرده ایم.

دکتر علی‌اصغر اسماعیل‌زاده، مدیر نظارت بر موادغذایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: دغدغه شما برای برگزاری نمایشگاهی با عنوان ارگانیک ارزشمند است. ارگانیک‌ها، محصولاتی هستند که در تولید آنها کمترین دخالت مواد شیمیایی وجود داشته باشد و کمترین تاثیر را از نظر باقیمانده آفت کش ها و سموم روی محصول باقی بگذارند.

وی با اشاره به اهمیت آموزش و اطلاع رسانی تغییر شیوه در روند تولید محصولات ارگانیک، تصریح کرد: تقاضای ما این است که محصولاتی که واقعا ارگانیک هستند درنمایشگاه عرضه شود و در نهایت محل هایی برای عرضه دائمی این نوع محصولات در سطح شهر در نظر گرفته شود و در این زمینه لازم است شهرداری همکاری لازم را به عمل آورد.

*اتاق به موضوع تکمیل اطلاعات سامانه بهره‌وری آب ورود کند

دکتر حسین انصاری، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد هم درباره چهارمین دستور کار جلسه مبنی بر «پیگیری و ارائه راهکارهای عملیاتی برای مدیریت بحران آب در استان» گفت: در زمینه سامانه بهره وری آب کشاورزی باید تمام اطلاعات مربوط به این حوزه را در اختیاز داشته باشید تا مدیریت لازم انجام پذیرد اما متاسفانه حمایتی از دانشگاه ها و بخش خصوصی در این خصوص صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: اتاق بازرگانی می تواند با تکمیل بانک های اطلاعاتی کشور با داده های واقعی، در این زمینه مدیریت کند چون بدون انجام این کار هر راهی که برویم به بیراهه است. موضوع سامانه بهره وری آب کشاورزی موضوعی بسیار مهم برای بخش خصوصی و اقتصاد است و اتاق باید این مشکل را حل کند.

انصاری از فقدان ساختار قانونی مشخص برای حوزه سرمایه گذاری به عنوان یکی از چالش های موجود در این بخش یاد کرد و گفت: اگر قرار است امنیت منطقه پایدار شود باید به دو موضوع ترانزیت و شبکه آب مرزی توجه شود.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی