رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران مطرح کرد جلوگیری از بدهکاری بزرگ برای دولت‌های آینده

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران مطرح کرد جلوگیری از بدهکاری بزرگ برای دولت‌های آینده
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : شنبه ، 11 آذر 1396

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران مطرح کرد

جلوگیری از بدهکاری بزرگ برای دولت‌های آینده

رئیس اتاق ایران می‌گوید: فاینانس باعث بدهکارتر شدن دولت‌های آینده می‌شود ازاین‌رو باید در پروژه‌هایی صرف شود که پاسخگویی لازم را داشته باشند تا در آینده، دولت‌ها گرفتار بدهکاری بزرگ نشوند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تأکید بر اینکه، استفاده از فاینانس، دولت‌های آینده را بدهکارتر می‌کند، گفت: سرمایه‌گذاری مشترک خارجی بهتر از فاینانس است.

غلامحسین شافعی با اشاره به اعلام آمار جذب فاینانس‌های خارجی از سوی دولت در گزارش‌های رسمی گفت: نگرانی از رفتار دولت در خصوص هدایت فاینانس‌ها به پروژه‌های دولتی، کماکان از سوی بخش خصوصی وجود دارد و البته این دغدغه هم کاملاً به‌جا است؛ چراکه در برنامه ششم توسعه، جذب ۶۵ میلیارد دلار فاینانس پیش‌بینی ‌شده است که بتوان از تأمین مالی خارجی، استفاده کرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: اگرچه جذب منابع مالی خارجی از طریق فاینانس، اکنون نیاز اقتصاد ایران است؛ اما اینکه دولت بیشترین سهم را از این فاینانس‌ها به خود اختصاص دهد، برای ما جای نگرانی دارد؛ چراکه این منابع، در شرایط کنونی که اقتصاد ایران با مضیقه‌های مالی فراوان روبرو است، باید صرف پروژه‌هایی شود که پاسخگویی لازم را داشته باشند؛ تا در آینده دولت‌ها گرفتار یک بدهکاری بزرگ نشوند.

وی با اشاره به حجم بالای بدهی‌های دولت به بخش‌های مختلف اقتصادی، تصریح کرد: منابع فاینانس باید مورد استفاده بخش خصوصی باشد و به همین دلیل، نظر ما این است که بیش از آنکه تکیه‌بر استفاده از فاینانس باشد، بر سرمایه‌گذاری مشترک خارجی تکیه شود؛ چراکه اگر منابع به‌صورت سرمایه‌گذاری مشترک باشد، مدیریت، دانش و فناوری برای بخش خصوصی ایجاد می‌شود.

شافعی گفت: دولت باید امکان استفاده بخش خصوصی از فاینانس‌ها را فراهم کرده و خود کمترین استفاده را از آن داشته باشد؛ البته در رابطه با صدور ضمانت‌نامه‌ها نیز بارها اعلام‌شده که بیشتر به توانمندسازی بخش خصوصی توجه شود و استفاده از ضمانت‌نامه دولتی برای پروژه‌های بخش خصوصی نیز فراهم شود که امیدواریم دولت به این قضیه توجه کند.

وی اظهار کرد: استفاده زیاد از فاینانس‌ها از سوی دولت، جای نگرانی برای آینده کشور دارد و بخش خصوصی در این زمینه باید به میدان آید؛ دولت باید این موضوع را متوجه شود که در شرایط فعلی اقتصاد ایران، دولت بدون همکاری و مشارکت بخش خصوصی قادر به حل مشکلات اقتصادی کشور نیست.

ارسال نظر

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی